به گزارش خبرگزاری بینالمللی اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ آیت الله العظمی سیستانی در پیامی که به مناسب اعلام شهادت سید حسن نصرالله صادر نمودند به برخی از نکات اشاره کرده اند که بررسی این نکات همزمان با ایام تشییع سید حسن نصرالله می تواند جایگاه علمی، جهادی و بین المللی این شهید والا مقام را روشن تر کند.
در متن این بیانیه که به زبان عربی در تاریخ 24 ربیع الاول 1446 ، 7 مهر 1403 شمسی، منتشر شده است چند نکته قابل توجه است، نکاتی که برای افرادی که به روال ارسال پیام تسلیت آیت الله العظمی سیستانی همچنین به آداب و رسوم مرجعیت و شئوون علمی در نجف اشرف آگاه باشند، بسیار قابل تامل است.
«علامه» نصرالله
در بخشی از این بیانیه آمده است: «استشهاد العلامة حجة الإسلام والمسلمین السید حسن نصر الله، شهادت علامه حجت الاسلام سید حسن نصرالله». روشن است که با توجه به عرف علمی حوزه علمیه نجف، منظور از کلمه «علامه» به معنای کسی است که منبع علم و دانش است.
براین اساس باید گفت که در دیدگاه آیت الله العظمی سیستانی، آثار، سخنان و در نهایت اهداف حیات زندگی سید حسن نصرالله، منبعی از علم و دانش است که لازم است ابعاد مختلف آن، شناخته شود. شاید برای فهم دقیق تر این واژه می توان به کلمه «مکتب» که حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در مورد شهید قاسم سلیمانی به کار بردند، اشاره کرد.
براین اساس باید گفت که شناخت «مکتب حاج قاسم» و درک «مکتب نصرالله» هر دو در یک راستا و با هدف درک «مکتب مقاومت در دیدگاه شیعه» قابل بررسی است. دو موضوعی که کمتر ابعاد کامل آن مورد توجه قرار گرفته است.
محورهای «مکتب نصرالله» در بخش های دیگر این بیانیه به خوبی تبیین شده است:
آیت الله سیستانی در این بیانیه با عبارت های دیگری از شهید نصر الله تکریم و تمجید کرده است. از جمله فرموده است: «لقد کان الشهید الکبیر انموذجاً قیادیاً قلّ نظیره فی العقود الأخیرة، این شهید بزرگوار نمونهای از رهبری کمنظیر طی دهههای اخیر بود». با این جملات به راحتی می توان دریافت که ده ها سال فعالیت سید حسن نصرالله، در رصد و ارزیابی این مرجع عالی مقام شیعه بوده و نتیجه نهایی این ارزیابی، بی نظیر بودن مدیریت این شهید و لزوم الگوگیری از او است.
نمونه های از مدیریت این شهید نیز در این بیانیه به روشنی بیان می شود، موضوعاتی که برای هر کدام می توان دهها مقاله نوشته و ساعتها گفتگو کرد:
یک) «وقد قام بدور ممیز فی الانتصار علی الاحتلال الإسرائیلی بتحریر الأراضی اللبنانیة»، نقشی برجسته در پیروزی بر اشغالگران اسرائیلی در آزادسازی سرزمین های لبنان ایفا کرد
دو) «و ساند العراقیین بکل ما تیسر له فی تحریر بلادهم من الإرهابیین الدواعشی»، و از مردم عراق با تمام توان در آزاد کردن کشورشان از چنگال تروریستهای داعشی پشتیبانی کرد.
ج) «کما اتخذ مواقف عظیمة فی نصرة الشعب الفلسطینی المظلوم حتی دفع حیاته الغالیة ثمناً لذلک». همچنین مواضع درخشانی در یاری مردم مظلوم فلسطین اتخاذ نمود تا آنجا که زندگی ارزشمند خود را در این راه فدا کرد.
نشانه هایی از شدت تاسف!
تکرار چندین باره کلماتی که ناشی از تاسف و غم عمیق این مرجع برجسته تقلید در شهادت سید حسن نصرالله است، می تواند نشانه ای از حزن عظیم ایشان در شهادت سید حسن نصرالله باشد. کلماتی مانند «ببالغ الأسی والأسف»، اگر چه این کلمات را می توان به صورت ساده به «در نهایت تاسف شدید و تاثر» ترجمه کرد، اما استفاده از واژه ی «الأسی» که به معنای اوج حزن و اندوه است، نشانه ای از شدت حزن ناشی از این غم است. واژه «الاسی» در زبان عربی، کلمه ی هم ریشه با واژه «مأساة» است که در ایام شهادت امام حسین (ع) از آن استفاده می شود که در زبان انگلیس معادل کلمه «تراژدی» به معنای یک واقعه بسیار تلخ و سخت معنا می شود.
کلمات دیگری مانند «المجزرة المفجعة، جنایت فجیع»، «هذا المصاب الجلل، مصیبت بزرگ» و «الخسارة الکبری خسارت عظیم» نیز از واژه هایی است که نشانگر عمق این عزا و سختی این مصیبت است.
دشمن صهیونیستی و فرهنگ مقاومت
کلمات و جملات در بیانیه های صادر شده از سوی شخصیتی مانند آیت الله العظمی سیستانی، دارای بار فقهی مشخص است که ممکن است تاثیر مشخصی در تاریخ فقه و احکام شرعی داشته باشد. ایشان در بیانیه ای که به مناسب تسلیت شهادت سید حسن نصرالله صادر کردند، از دولت جعلی اسرائیل به عنوان «العدو الإسرائیلی، دشمن اسرائیلی» نام می برد.
در نگاهی فقهی، بکار بردن واژه «دشمن» در مورد ارتش اسرائیل به معنای وجوب جهاد و آمادگی و دفاع از اسلام و مسلمین در برابر این رژیم است. همانگونه که ایشان در بیانیه ای که در تاریخ 2 مهر 1403، یعنی پنج روز قبل از اعلام رسمی شهادت سید حسن نصرالله، از همه مومنان خواستند تا هر گونه تلاش ممکن برای رفع کاهش رنج و آلام مردم لبنان همچنین توقف حملات رژیم صهیونیستی را انجام دهند. جملاتی که جهاد عمومی برای کمک به مردم لبنان حاصل آن بود.
ایشان همچنین در این بیانیه، با عبارت «المقاومة اللبنانیة الشریفة، مقاومت لبنان شریف» جایگاه فقهی مجاهدین لبنانی را با عبارت «مقاومت شریف» ستود، روشن است که در منظر فقهی، اگر گروهی در مقابل «دشمن آشکار» اقدام به «مقاومتی شریف و مقدس» می کنند، وظایف دیگران درباره این مجاهدان چیست.
ایشان همچنین با عبارتهایی مانند «ضاحیة بیروت العزیزة ، ضاحیه عزیز بیروت»، و «للشعب اللبنانی الکریم ، مردم عزیز لینان» به تجلیل از مقاومت و مردم عزیز و مقاوم این کشور پرداختند تا در کنار تجلیل از مقاومت، روش و نوع کمک های مسلمانان و شیعیان به آنان نیز روشن کرده باشند.
حالا بهتر می توان که چرا دشمن صهیونیستی در روزنامه معروف اسرائیلی «معاریو»، موضع و بیانیه ی های آیت الله العظمی سیستانی را «موشک های قاره پیمای نجف» می نامند که تاثیری فراتر از هر مرز و قاره ای دارد و سرمست از غرور کاذب خویش، شخصیت عظیمی مانند ایشان را در تلویزیون رسمی خود، تهدید به ترور می کند.
میزان این حماقت به مقداری بود که سفارت آمریکا در بغداد با انتشار بیانیه ای تاکید کرد که مرجعیت نقطه ی توازن بزرگی در منطقه است و بدین ترتیب، مخالف ظاهری خود را با هر گونه اقدام علیه مرجعیت اعلام کرد تا به شکل موقت از آتش خشم مسلمانان عراق دور بماند.
سید علی اصغر حسینی / ابنا
___________
پایان پیام
نظر شما