۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۵
فقه المقاومه مجموعه انباشته‌ای از احکام است/ باید نگاه جامعی به جهاد داشت

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که فقه المقاومه، مجموعه انباشته ای از احکام است که انسجام دارد، افزود: فقه المقاومه دارای اجزای متفاوتی است، اما این اجزا با یکدیگر دارای تناسب است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ دومین نشست علمی «فقه مقاومت، چیستی و چرایی» عصر امروز چهارشنبه ۱ اسفندماه ماه ۱۴۰۳ با ارائه آیت‌الله «علی‌اکبر رشاد» رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام در شهر قم، برگزار شد.

آیت‌الله «علی‌اکبر رشاد» در این نشست با اشاره به بازتاب های انقلاب اسلامی اظهار کرد: ما نسل انقلاب اسلامی هستیم و می دانیم که این انقلاب، چقدر مسائل جدید به وجود آورد و ما در زمینه پاسخ به این مسائل جدید، کمتر کار انجام دادیم. فقه المقاومه یکی از مسائلی است که پس از انقلاب اسلامی مطرح شد و ما در زمینه ادبیات آن، فقیر هستیم. ما در رفتار و سلوک با این مسئله، کمتر مواجه بودیم و لذا فقهای ما کمتر به آن پرداختند. در حالی که امام خمینی(ره) گفتند که ما باید به استقبال مسائل برویم.

وی ادامه داد: در فقه داریم که جهاد یا ابتدایی و یا دفاعی است، اما باید جهاد را جامع تر نگاه کنیم، به عنوان مثال در نگاه جامع می توان ذیل جهاد ابتدایی، جهاد وقایی را مطرح کرد. غربی ها پیش از این جنگ پیشگیرانه را مطرح ساختند و برای آن هم حقوقی را هم تعریف کردند، آنها جنگ های خود بعد از حادثه یازدهم سپتامبر سپتامبر را با عنوان جنگ پیشگیرانه، توجیه نمودند. غربی ها از اصطلاحات موجه برای توجیه اقدامات خود علیه مخالفان شان استفاده می کنند، به عنوان مثال آنها هر کسی را به بهانه تروریسم، هدف قرار می دهند، در حالی که خودشان حامی تروریسم هستند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: جهاد وقایی، خطراتی را دفع می کند که برای بشر از جمله مسلمانان خطرناک است. اما جهاد المقاومه زمانی مطرح می شود که چیزی از دست رفته باشد. این جهاد در زمانی است که دشمن پیشروی کرده، اما ما نمی خواهیم که تسلیم شویم. جهاد الثوری نیز جهادی برای مقاومت است. این نوع از جهاد، همان کاری است که حضرت سیدالشهداء(ع) انجام دادند. جهاد التحریری را نیز می توان به عنوان نوع دیگری از جهاد ذکر کرد که می تواند همچون جهاد وقایی ذیل جهاد ابتدایی باشدد.

آیت‌الله رشاد با اشاره به ویژگی های فقه مقاومت اظهار کرد: بخش عمده فقه المقاومه در خصوص جهاد المقاومه است. در چند سال اخیر، الهیات مقاومت در ایران مطرح شده است و پیش از آن، فلسفه مقاومت نیز اهمیت دارد. شعر مقاومت هم پس از پیروزی انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفت و آثار فراوانی در زمینه شعر مقاومت تولید شد.

وی با بیان این که فقه المقاومه، مجموعه انباشته ای از احکام است که انسجام دارد، افزود: فقه المقاومه دارای اجزای متفاوتی است، اما این اجزا با یکدیگر دارای تناسب است. در خصوص مبانی نظری فقه المقاومه هم باید گفت که این مبانی را با توجه به ساحت هایی که فقه المقاومه به آن تعلق می گیرد را مطرح کرد. قاعده نفی سبیل تنها در جایی که دشمن سیطره نظامی پیدا می کند، خلاصه نمی شود بلکه سیطره فرهنگی حتی از سیطره نظامی هم مهم تر است. حرمت تشبه به کفار هم ذیل قاعده نفی سبیل قرار می گیرد که نباید مسلمانان تحت سیطره دشمن قرار بگیرند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: جهاد یک رفتار شرعی متبنی بر عقل است و جهاد محدود به مواجهه نظامی نیست و هر رفتاری می تواند در محدوده جهاد قرار بگیرد. مقام معظم رهبری در اوایل دهه شصت پیش از این که به مقام رهبری برسند، اصطلاح تهاجم فرهنگی را بیان کردند، در زمانی که هنوز فرهنگ به منزله سلاح مطرح نبود.

وی خاطرنشان کرد: جهاد در ازای روح معنای خود وضع شده است و هر کجا که این روح معنا باشد، جهاد نیز است.

..............................

پایان پیام/ ۲۶۸

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha