۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
تشییع باشکوه شهیدان نصرالله و صفی‌الدین، نمادی از تعظیم «شعائر الله»

«شعائر» به زبان قرآنی، نمادی برای نمایان ساختن باورهاست، این نمادها، باید آنچنان در جامعه توسعه یابد که هر فرد، با نگاهی به آنان، تمامی تجلی یک باور و اندیشه را در آن ببیند. بدون شک، تشییع سیدحسن نصرالله و سیدهاشم صفی الدین، یکی از این «شعائر الله» است، تلاشی که هر گونه کوشش برای باشکوه‌تر بودن آن، مصداق «تقویت قلوب» تلاشگران جبهه مقاومت در سراسر جهان خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی اهل‌بیت(ع) - ابنا - «شعائر» به عنوان نماد و نشانه‌های یک فرهنگ، تاثیر فراوانی در ایجاد، توسعه و ابقای یک فرهنگ و اندیشه دارد. در تمامی فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها و ادیان غیر توحیدی و توحیدی، نقش نمادها و نشانه‌ها، که در زبان دینی به عنوان «شعائر» و در بیان امروزین تبلیغاتی به عنوان «برندینگ» شناخته می‌شود، نقشی اثرگذار برای نمایان کردن باورها و اندیشه است. شعائر توحیدی، قرآنی، اسلامی، شیعی، نشانه‌ها و نمادهایی برای شناسایی، شناساندن و ترویج این باورها در اندیشه های عمومی جامعه است.

شعائر با عنوان عناصری بنیادین که حاصل آن ایجاد تثبیت یک اندیشه است، باید به صورت مستمر مورد توجه قرار بگیرد و توسعه و تثبیت آن به عنوان یک تلاش دائمی، حراست و مراقبت شود تا شاهد توسعه این نمادهای فرهنگی در سطوح ملی و بین‌المللی باشیم. 

شعائر، نمادِ روشن باورها

براساس آیات قرآن، هر آنچه که انسان را به یاد خداوند بیندازد، از «شعائر» بوده و تجلیل و تکریم و عظمت بخشیدن به آن موجب تقویت قلوب می‌شود. همانگونه که در جامعه اسلامی نیز «شعائر نظام اسلامی» که برگرفته از مبانی قرآنی و دینی است، باید در جامعه شناسانده شود تا تعریف و تبیین آن موجب تقویت نظام اسلامی شود. مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: «مطلقاً نباید نشانه‌های اسلامی را تضعیف کرد. «و من یعظّم شعائر اللَّه فانّها من تقوی القلوب»؛ اصلاً بنای شعائر بر تظاهر و بر نشان دادن و بر مطرح کردن و جلو چشم نگهداشتن است. شعائر را مطلقاً نباید تضعیف کرد. بعضی‌ها به اسم این‌که ما اهل ریا نیستیم و نمی‌خواهیم تظاهر کنیم، شعائر اسلامی و علامت‌های اسلامی و سیمای اسلامی و وجهه‌ی اسلامی و رفتار اسلامی و پرچم‌های اسلامی را از زندگیِ خودشان و زندگی مردم جمع می‌کنند.»

شعائر در نظام اسلامی که گاه در قالب «شعارها»، زمانی در «یوم الله‌ها» و در مواقعی در قالب سخنان امامین انقلاب تبلور یافته، از عواملی است که با تمرکز بر آن‌ها، هویت ملی یا باورهای اعتقادی در جامعه تقویت می‌شود.

شناسایی شعائر

کلمه «شعائر» جمع شعیره به معنای نشانه‌ها و علامت‌ها است و هر چیزی که یادآور چیزی با ارزش بسیار زیاد برای  انسان باشد، می‌تواند نمادی این از «شعائر» باشد. شاخص‌ترین نوع علامت، پرچم هر کشور است که به عنوان نماد آن کشور در هر نقطه‌ای از جهان شناخته می‌شود.

اما باورهای دینی، هیچ گاه محدود به مرز جغرافیایی خاص نبوده و نمادهای دیگر، نشانگر باورهای دینی در نقاط مختلف دنیا هستند، همانگونه که علامت صلیب به عنوان نماد مسیحیت و قرآن به عنوان نشانه اسلام، در هر جای جهان، به عنوان نماد این دو دین الهی شناخته می‌شوند.

بر پایه این معنا از شعائر، باید گفت اهمیت این شعائر به گونه‌ای است که برخی جامعه‌شناسان آن را لایه چهارم فرهنگ در کنار سه لایه «باورها و بینش‌ها»، «ارزش‌ها و آرمان‌ها»، «رفتارها و منش‌ها» می‌شناسند و به عنوان «نمادها و تجلیات بیرونی» از آن یاد می‌شود. این لایه، همیشه به صورت آداب رفتاری، پوشش، معماری، هنر و نمادهای ملی و مذهبی خود را نمایان می‌سازد.

حال اگر این نمادها یادآور باورهای دینی و الهی باشد، می‌توان به اصطلاح قرآنی، آن‌ها را «شعائر الله» دانست. نمادهای که یادآور خداوند و ارزش‌های الهی آن در روی زمین هستند و هر گونه تلاش برای گسترش این«شعائر الله»، تلاش برای تحقق باروهای الهی در جامعه انسانی است.

شعائر جبهه مقاومت

بدون شک، همچنانکه «نماز» نماد اسلام، «پرچم»، نماد کشور، «مناره و گنبد» نماد مسجد و «عزاداری  عاشورا و پیاده‌روی اربعین» نماد شیعیان است، در این میان، «جبهه مقاومت» نیز از نمادهای و شعائر نظام اسلامی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

باید این سئوال را مطرح کرد شعائر «جبهه مقاومت» چیست؟ بدون شک، پرچم هر کدام از نیروهای جبهه مقاومت، به عنوان نماد آن گروه، شناخته می‌شود و به عنوان بخشی از «شعائر جبهه مقاومت» باید از آن یاد کرد. اما چه چیزی یا شخصی به عنوان «نماد جبهه مقاومت» شناخته می‌شود؟ این نماد، هر چه هست، باید به گونه‌ای باشد که هرگاه هر شخص، در هر گوشه‌ای از جهان، آن تصویر را ببیند، آن را «نماد جبهه مقاومت» بداند.      

حال بهتر می‌توان به مفهوم «شعائر جبهه مقاومت» توجه کرد. بی‌تردید نماد «حاج قاسم سلیمانی» در هر نقطه‌ای از جهان، نماد «جبهه مقاومت» شناخته می‌شود، و هم اکنون نیز «شهید سید حسن نصرالله» نماد شاخص دیگری برای این جبهه است. این دو شخصیت هم اکنون تبدیل به «شعائر الله» شده‌اند که هر گونه تلاش برای  احیاء نام، هدف و تبیین افق اندیشه‌های آن‌ها، بدون شک، تلاش برای توسعه نشانه‌هایی است که منجر به تحقق «شعائر الله» در جامعه می‌شود.  

ترویج عبارت «#أنا_علی_العهد» که  به عنوان نماد بزرگداشت شهید سید حسن نصرالله در فضای مجازی شناخته می‌شود، همچنین هر گونه کوشش رسانه‌ای، تبلیغی، ترویجی برای گسترش فرهنگ و اندیشه‌های «سید مقاومت» در کنار توجه به هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن مراسم تشییع، توسط هر فرد یا هر شخص، فارغ از حضور در لبنان یا حضور در یادبودها و یادمان‌ها، در هر نقطه‌ای از جهان، «تعظیم شعائر الله» شناخته شده و تاثیرات عمیق در گسترش فرهنگ مقاومت در جهان خواهد شد. تاثیری که کمترین اثر آن، به فرموده قرآن کریم، محکم شدن قلب‌ها و دل‌ها برای استقرار حکومت الله در جهان خواهد بود.

سید علی اصغر حسینی/ ابنا

.......................

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha