به گزارش خبرگزاری بینالمللی اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ نشست علمی «فقه مقاومت، چیستی و چرایی» ظهر امروز سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ به همت موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) و با همکاری معهدالاجتهاد الفعال و خبرگزاری بینالمللی اهلبیت(ع) با ارائه حضرت آیتالله «علیاکبر سیفی مازندرانی» و با دبیری علمی حجتالاسلام «محمدصابر صادقی» در دفتر آیتالله سیفی مازندرانی در شهر قم، برگزار شد.
آیتالله علیاکبر سیفی مازندرانی در این نشست با بیان این که مقاومت ریشه در قرآن مجید دارد، گفت: آیاتی همچون «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ» در قرآن کریم اشاره به مقاومت دارد. لفظ استقامت در قرآن به سیاق های مختلف آمده است. احکام و حدود الهی، شقوق مختلف دارد و معالم الهی نیز دارای مصادیق گوناگونی است. راه نبی اکرم(ص) همان راهی است که باید در آن استقامت کرد. آیات قرآن کریم، هدف بعثت همه انبیای الهی را نشان می دهد و هدف انبیا این بود که با اتحاد، دین را اقامه کنند. لذا بالاترین هدف بعثت همه انبیا، اقامه دین الهی بود.
وی ادامه داد: در آیات مختلف قرآن خطاب به مسلمانان تاکید شده است که زیربار استکبار نروید. آنهایی که به دنبال معاهده های بین المللی هستند، باید این نکته را مورد توجه قرار بدهند که این معاهده ها نباید موجب شود که دیگران بر مسلمانان، تسلط پیدا کنند. مقاومت شناخت نقشه های دشمنان و استقامت و پایداری در راه مقابله با آن نقشه ها است. رسول اکرم(ص) بعد از بعثت، بیست و هفت غزوه داشت، چون طواغیت مانع رسیدن پیام الهی به مردم می شدند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم، مقاومت و استقامت را پایداری با بصیرت در راه اقامه دین و ارزش های دینی دانست و تصریح کرد: حضرت سیدالشهداء(ع) برای این اهداف، جان خود را دادند و علمای بزرگ و در راس آنها امام خمینی(ره)، زحمت های زیادی در این زمینه کشیدند. انقلاب اسلامی ایران چیزی جز احیای ارزش های الهی و استقامت در آن نیست.
مقاومت ریشه در عقل دارد
آیتالله سیفی مازندرانی با اشاره به رابطه میان عقل و مقاومت اظهار کرد: عقل به طاعت آن کسی حکم می کند که ثواب و عقاب دائمی در اختیار او است و مالک حقیقی، خداوند است. کسی که دارای قوه عقل است به دنبال اوامرو نواهی الهی می رود، او حتما با موانعی هم در این زمینه مواجه خواهد شد و برای برطرف کردن این موانع حتی حاضر است که جانش را بدهد، چون عقل حکم می کند که عذاب کوتاه باید جایگزین عذاب دائم شود. لذا عقل به مقاومت و استقامت در راه اقامه دین به عنوان امر خداوند، حکم می کند و مقاومت ریشه در عقل دارد.
وی ادامه داد: مقاومت برای هدف والایی همچون اقامه ارزش های الهی است، لذا مقاومت، مقدمه است و خودش موضوعیت ندارد. هم مقاومت و هم صلح، ماهیت مقدمه ای دارند. اگر در جایی، احیای ارزش های الهی با مقاومت رخ می دهد، آن گاه مقاومت واجب می شود. در جایی که انسان تمکن ندارد، عقل حکم می کند که هدف اهم فدای هدف مهم شود و در آنجا، صلح لازم است. البته رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که ما در وضعیت شعب ابی طالب نیستیم و کشورمان دارای قدرت نظامی باشد. انقلاب و ایثار از ایران به مسلمانان جهان رسیده است و ما شاهد جنبش های مقاومت در کشورهای مختلف می باشیم. لذا هیچ توجیهی برای مذاکره با سران سازش نیست.
استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: آیات قرآن کریم بر حرمت سازش با مشرکانی دارند که پایبند به عهد نیستند و دین مسلمانان را تنقیص می کنند. آمریکا، دشمن ترین دشمن می باشد، این کشور هم معاهده ها را نقض می کند و هم از دشمنان ما مثل اسرائیل، حمایت همه جانبه می کند. نباید در برابر چنین دشمنی، ضعف نشان داد. این بیان حکم اولی است و در زمانی که ولی فقیه حکم ثانوی داشته باشد، مسئله متفاوت می باشد. مصلحت را ولی فقیه، تشخیص می دهد و فقط آنچه او می گوید، مشروع است.
وی خاطرنشان کرد: در خصوص ماهیت نرمش قهرمانانه باید بگویم در جایی که مصلحت بر مذاکره است، چون انسان تابع منطق و دلیل و برهان می باشد، نماینده ما باید با خوشرویی در عین بصیرت حاضر شود. او باید بر مسائل مورد مذاکره مسلط باشد و اجازه ندهد که تفسیر دوگانه ای از یک تعهدنامه ارائه شود. نرمش قهرمانانه این نیست که نرمش به جایی برسد که طرف ما در پای میز مذاکره منفعل شود.
..............................
پایان پیام/ ۲۶۸
نظر شما