به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) – ابنا – از مشهد مقدس، همایش بینالمللی «الغالبون، شهدای امت، چشمانداز مقاومت»، به مناسبت پنجمین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی شامگاه شنبه هشتم دیماه با حضور نمایندگان گروههای مقاومت و خانواده شهدای لشگر فاطمیون، به همت بنیاد فرهنگی اجتماعی افغانستانیهای مقیم جمهوری اسلامی ایران در مشهدالرضا برگزار شد.
در این همایش که با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد ابتدا حجت الاسلام دکتر وحیدی، مدیر بنیاد فرهنگی اجتماعی افغانستانیهای مقیم جمهوری اسلامی ایران ضمن خیر مقدم به میهمانان، با اشاره به پهنه وسیع جبهه مقاومت که با همت فرماندهانی چون شهید حاج قاسم سلیمانی و یاران او گسترش یافت، گفت: استراتژیستهای امروز در دنیا معمولا پیروزی را دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده میدانند این در حالی است که مقاومت در منطقه مانع تحقق اهداف رژیم صهیونی و آمریکا و غرب شده است.
وی افزود: درست است که شخصیت عظیمی مانند سیدحسن نصرالله را از دست دادهایم اما یک وجب از خاک لبنان هم به تصرف دشمن درنیامد. همزمان یمن با وجود بمبارانهای پی در پی مقاومت میکند و رژیم را هدف قرار میدهد و اینها گامهای سختی است که برای رسیدن به جامعه و تمدن مهدوی برداشته میشود.
مدیر بنیاد افغانستانیهای مقیم جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: مردم افغانستان نیز در مقاومت پیشگام بودهاند و در تاریخ خود توانستند سه امپراتوری بریتانیا، شوروی و آمریکا را به شکست بکشانند و در جریان دفاع از حرم با تقدیم سرداران و رزمندگان شجاع بار دیگر درخشیدند.
در ادامه این همایش مولوی سید توانا از چهرههای جهادی اهلسنت افغانستان در سخنرانی خود با تشکر از جمهوری اسلامی برای گردهم آوردن مهاجرین و انصار در مسیر مقاومت تصریح کرد: در تاریخ اسلام بیشترین شهداء از خاندان رسول خدا(ص) و اهلبیت(ع) ایشان بودهاند.
وی تأکید کرد: مقاومت یک نرمافزار است که با تلاش و جهاد شهید سلیمانی شکل گرفت و اگر نرمافزار نمیبود باید بعد از حملات بی امان به غزه و لبنان فرو میپاشید.
این فعال جهادی افغانستان یادآور شد: کسانی که از جبهه مقاومت جدا شوند خود پیوند خویش را بریده و به انزوا و فراموشی و ذلت دچار خواهند شد.
حجت السلام دکتر شفقت الحسین شیرازی معاون مجلس وحدت مسلمین پاکستان سخنران دیگر همایش الغالبون بود. وی با گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید سلیمانی به موقعیت حساس و ژئوپلتیک پاکستان در منطقه پرداخت و گفت: پاکستان دومین کشور پرجمعیت جهان اسلام است و حلقه وصل میان قدرتهای شرق و جنوب آسیا با غرب این قاره به شمار میرود.
او با اشاره به تاریخ پاکستان خاطرنشان کرد: استعمار بریتانیا از پاکستان خارج شد اما از منافذ دیگری دوباره به این کشور بازگشت و در مقدرات مردم پاکستان نفوذ کرد و نگداشت تا یک ملت متحد در آن شکل بگیرد و به انواع اختلافات قومی و زبانی و مذهبی دامن زد و فتنه های زیادی به راه انداخت.
معاون مجلس وحدت مسلمین پاکستان بیان داشت: در بحث مناسبات شیعه و سنی در پاکستان که با وقایعی مانند پاراچنار برجسته میشود باید اذعان کرد که شاید حدود 85 درصد مردم پاکستان کنار هم به خوبی زندگی میکنند و همزیستی مسالمتآمیزی را خواهان هستند اما سالها است که با دخالت خارجی به اختلافات و کینهتوزیها دامن زده میشود.
دکتر شفقت الحسین شیرازی ورود و عبور آمریکا از پاکستان برای نبرد با القاعده در افغانستان را موجب سر برآوردن گروههای تندرو مسلح دانست و گفت: تکفیریها مزدوران آمریکا و عربستان هستند که سالها در مراکز و مدارسی که به این منظور در پاکستان شکل گرفت تربیت شدند.
این فعال سیاسی پاکستانی مسئله پاراچنار و وقایع اخیر در آن را دارای ابعاد و ریشههای تاریخی و جغرافیایی توصیف کرد و اظهار داشت: منطقه پاراچنار جمیعتی حدود 800 هزار نفر دارد و نزدیکترین نقطه به کابل پایتخت افغانستان به شمار میرود که از سه جهت شمال و جنوب و غرب متصل به خاک افغانستان است و این مسئله بر اهمیت موقعیت آن افزوده است.
دکتر شفقت الحسین شیرازی افزود: در زمان ژنرال ضیاءالحق میخواستند اهالی پاراچنار را کوچ دهند که با مقاومت مردم مواجه شدند.
این روحانی شیعه پاکستانی خاطر نشان نمود: یکی از گناهان بزرگ مردم پاراچنار این است که بیشترین رزمندگان زینبیون در سوریه از این منطقه بودند که برای دفاع از حرم و حریم اهلبیت(ع) شتافتند.
معاون مجلس وحدت مسلمین پاکستان شرایط کنونی در پاراچنار را بسیار سخت و دشوار توصیف کرد و گفت: مردم به مانند غزه در محاصره هستند و حدود 100 کودک بر اثر محاصره و کمبود غذا و مواد لازم از دست رفتهاند اما کسی از این وضعیت خبر ندارد.
عشق به اهلبیت(ع) عامل پیوند مردم افغانستان با عراق
در این همایش سید ابوعارف، نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق با تشکر از دعوت بنیاد افغانستانیهای مقیم جمهوری اسلامی برای شرکت در همایش الغالبون ابتدا به روابط و مناسبات افغانستان و عراق و جایگاه آن در مسیر مقاومت پرداخت و گفت: افغانستانیها نقش بارزی در تاریخ عراق داشتهاند و سهم قابل توجهی در توسعه علوم اسلامی در نجف اشرف ایفاء کردهاند. وی افزود: همواره علمای افغانستانی زیادی در عراق رشد کردهاند و ما در عراق روابط مستحکمی با افغانستانیها داریم و حضور شیعیان افغانستان در عراق موجب پیوند بیشتر دو ملت شده است.
سید ابوعارف به مشارکت افغانستانیهای در تاریخ سیاسی معاصر عراق اشاره کرد و نقش آنان را از دوران مشروطه و مرکزیت نجف برجسته دانست.
این عضو مجلس اعلای اسلامی عراق افزود: با وجود فاصله جغرافیایی میان افغانستان و عراق، عشق به اهلبیت(ع) موجب پیوند دو ملت و دو کشور میشود و همین عامل موجب شده است ارتباط افغانستان با عراق در طول قرون باقی بماند.
این فعال سیاسی عراقی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح نقش عراق و گروههای مقاومت در این کشور پرداخت و با اشاره به الگوی «وحدت ساحات»(یکپارچگی عرصهها) که توسط گروههای مقاومت در منطقه مورد استفاده قرار گرفت؛ اقدام مقاومت عراق در این رابطه را بسیار مؤثر ارزیابی کرد.
نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق تشکیل حشدالشعبی در عراق را عامل قدرت و اقتدار در این کشور برشمرد و انحلال کمیتههای دفاع مردمی(دفاع وطنی) در سوریه را که با تلاش و ابتکار شهید سلیمانی شکل گرفت اشتباه بزرگی دانست که توسط عناصر نفوذی رقم خورد.
وی افزود: در عراق هم سعی کردند حشدالشعبی را منحل کنند اما این نیرو جزو جدایی ناپذیر نیروهای مسلح عراق شده است و موضع مرجعیت، حوزه نجف و دولت عراق این است که بسیج مردمی باید باقی بماند تا از عراق در برابر تهدیدها دفاع کند و حامی مقاومت باشد.
اصول ثابت و متغیر مقاومت
شیخ حسن البغدادی عضو شورای مرکزی حزب الله البنان از دیگر میهمانان ویژه همایش بینالمللی الغالبون بود. وی در ابتدا با بیان حدیت امیرمؤمنان(ع) درباره جهاد که میفرماید إنّ الجِهادَ بابٌ مِن أبْوابِ الجَنّةِ فَتَحَهُ اللّه لِخاصَّةِ أوْليائهِ؛ تأکید کرد تجربه تاریخی نشان میدهد عزت امت اسلامی با جهاد و مقاومت رقم خورده و حفظ شده است.
شیخ البغدادی با ذکر فرازهایی تعیین کننده از تاریخ منطقه گفت: بیشتر نقاط عطف تاریخی در خاورمیانه را در جهت تضعیف ملتها و امت اسلامی بوده است تا زمانی که مقاومت سربرآورد و توانست هویت تازهای ایجاد نماید. وی افزود: از زمان عثمانی تا امروز امکانات ابرقدرتها برای ضعیف نگه داشتن منطقه بکار رفته است.
این اندیشمند لبنانی بیان داشت: ما در جهان اسلام پنج مذهب به رسمیت شناخته شده داریم که امت اسلامی پیرو یکی از آنها هستند اما جریان تکفیری و وهابی از همین ابزارهایی است که برای نابودی مسلمانان بکار گرفته شد و باید با آن در هر کجا به مبارزه پرداخت. حزب الله همیشه از شیعه و سنی در منطقه حمایت کرده است و با همین همبستگی توانسته مقاومت در فلسطین را حمایت کند.
عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان در بخش دیگری از سخنان خود مقاومت را دارای اصول ثابت و همچنین مؤلفههای متغیر دانست و تأکید کرد اصول ثابت یا ثوابت مقاومت همان آرمانهایی است که برای آن ایستادگی میکند اما فرماندهان و رهبران مؤلفههای متغیری هستند که تا ابد باقی نمیمانند و روزی به شهادت رسیده یا از دنیا خواهند رفت از این رو باید دانست مقاومت با اتکاء به مبانی و آرمانها باقی میماند و با شهادت بزرگانی مانند سیدحسن نصرالله دچار توقف نخواهد شد.
شیخ حسن البغدادی در ادامه گفت میخواهم ثابت کنم رژیم اسرائیل برخلاف آنچه دائم تکرار میکند پیروز نبوده است و بلکه شکست را متحمل شده است. رژیم اسرائیل با وجود بکارگیری هفتاد هزار نیرو در جبهه لبنان و حمایت بینظیر اطلاعاتی و نظامی آمریکا از آن از پیشروی در جنوب لبنان باز ماند.
خاورمیانه جدید، یک منطقه اسلامی اصیل
بعد از نماینده مقاومت اسلامی لبنان، آقای ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی در ایران به بیان دیدگاههای خود در رابطه با مقاومت و آینده آن پرداخت و اظهار داشت: دشمن در طول سالها و چند دهه اخیر فراوان درباره آنچه خاورمیانه جدید میخواند صحبت کرده است. از زمان بوش پسر و بعد از او اوباما و ترامپ و بایدن همگی درباره خاورمیانه جدید صحبت میکنند و به دنبال آن هستند اما واقعیت آن است که خاورمیانهای که آنها به دنبالش هستند یک منطقه اصیل و همیشه اسلامی است.
عضو جنبش جهاد اسلامی فلسطین به خسارتهای بزرگ رژیم صهیونی بعد از طوفان الأقصی اشاره کرد و بیان داشت: مساحت غزه به اندازه شهر مشهد است و این همه حملات و بمبارانهای مستمر در محدودهای به اندازه شهر مشهد رخ داده است اما مقاومت اسطورهای مبارزان و مردم غزه موجب شد تا دشمن صهیونی اعتراف کند از زمان تأسیس رژیم اسرائیل چنین بحرانی را نداشته است.
این مبارز فلسطینی هشدار داد اسرائیل بر اساس یک تفکر توراتی به دنبال توسعه طلبی تا رود فرات است و اشغال مناطق سوریه در هفتههای اخیر نیز بر همین اساس پیش رفته است. وی در پایان عبودیت و مقاومت را دو شرط پیروزی عنوان کرد.
............................
پایان پیام/