عضو مجلس خبرگان رهبری، ماموریت و وظیفه اصلی علما را برگرداندن امّت به مدار ائمه(ع) عنوان کرد و گفت: رسالت عالم دینی، شناختن طرح امام و آشناساختن مردم با این طرح است. طبق آیه مبارکه «مَن احیاها فَکانما احَیا النّاس جَمیعاً» اگر کسی یک فرد را در مدار امام قرار داد، مثل این است که همه مردم را احیا کرده و زندگی بخشیده است.

۲۴ آذر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۴
استاد میرباقری: طرح کلی شیطان، دور کردن انسان از امام معصوم(ع) است

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ محفل گرامیداشت و مراسم سالگرد رحلت مرحوم آیت‌الله سید محمدعلی حائری طبسی شامگاه جمعه 25 آذرماه 1403، مقارن با سالروز وفات حضرت ام‌البنین سلام‌الله‌علیها در حسینیه کربلاء المقدسة شهر مقدس قم برگزار شد.

در این مراسم که با حضور عموم مردم، علما و فضلا، نمایندگان بیوت مراجع عظام و مسوولان استانی برگزار شد، مادحان اهل‌بیت(ع) در وصف حضرات معصومین به مداحی پرداختند.

آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری عضو مجلس خبرگان رهبری در این مراسم با گرامیداشت یاد و نام فقیه اهل‌بیت(ع) آیت‌الله سید محمدعلی حائری طبسی گفت: خداوند بعد از دستور هبوط به حضرت آدم(ع) و نگرانی او از دسیسه‌های شیاطین، بشارتی داد و «هدایت» را نیز به آدم(ع) عنایت کرد و فرمود: اگر کسی از نعمت هدایت، تبعیت کند، اولا در وادی ضلال قرار نمی‌گیرد و دوم اینکه عاقبت به شرّ نمی‌شود و شقاوت پیدا نمی‌کند. از این بیان مشخص است که طرح شیطان همین است که اول انسان را در وادی ضلالت وارد می‌کند و بعد او را به شقاوت می‌رساند.

وی در ادامه با اشاره به آیه مبارکه «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْکاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمي»، امام معصوم را مصداق عبارت «ذکر» عنوان کرد و افزود: خداوند نتیجه روی برگرداندن از این ذکر و هدایت را تنگی معیشت و کور محشور شدن در قیامت دانسته است. وادی که امام در آن نباشد وادی کوری و بی‌بصیرتی است. همچنانکه خداوند با بیان آیه مبارکه «هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمَى وَالْبَصِيرُ. وَلَا الظُّلُمَاتُ وَلَا النُّورُ. وَلَا الظِّلُّ وَلَا الْحَرُورُ» در مقام مقایسه عالم انبیاء و اولیا و عالم شیاطین و طواغیت است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه، ذکر و هدایت که امام معصوم(ع) مصداق آن است، همان صراط مستقیم است، گفت: شیطان با تمام قوا در کمین پیروان هدایت نشسته تا آن‌ها را از این صراط مستقیم منحرف کند. ابزار شیطان نیز همان بیان قرآن است که فرمود: «ثُمَّ لَآتِیَنَّهُمْ مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَیْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شاکِرِینَ.» روایات در تفسیر این آیه فرموده‌اند: منظور از «من بین ایدیهم» عوالم پیش‌رو و از قبر و قیامت، و منظور از «من خلفهم» مشغول کردن به دنیاست. انسانی که از عوالم پیش‌رو غافل و مشغول و سرگرم دنیا باشد، نمی‌تواند با امام همراهی کند.