به گزارش خبرگزاری اهلبیت (ع) ـ ابنا ـ مراسم بزرگداشت روحانی جلیل القدر شهید حجت الاسلام والمسلمین شیخ نمر باقر النمر با مشارکت تمام مراکز اسلامی شهر لندن، در محل مرکز اسلامی انگلیس برگزار شد.
در این مراسم یادبود و بزرگداشت که جمعی از روحانیون و علمای شهر لندن، روسای مراکز اسلامی، اندیشمندان و اساتید دانشگاهها، کاردار جمهوری اسلامی ایران و اقشار مختلف مردم و از ملیتهای گوناگون حضور داشتند، چهار تن از علما و روحانیون مراکز اسلامی لندن سخنانی در اهمیت مقام این شهید بزرگوار و تاریخ مملو از شهادت علمای شیعه ایراد کردند.
در ابتدای این برنامه حجت الاسلام والمسلمین عالمی، رئیس مجمع جهانی اسلامی سخنانی در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر ایراد کرده و این عمل واجب را عملی دانست که اجرای تمام واجبات دیگر در گرو آن است.
وی با اشاره به آیه ۹۰ سوره مبارکه نحل «اِنَّ اللهَ یَأمُرُ بِالعَدلِ وَ الاِحسانِ وَ ایتآئِ ذِیالقُربی وَ یَنهی عَنِ الفَحشآءِ وَ المُنکَرِ وَ البَغی» و سایر آیاتی که درباره اهمیت امر به معروف و نهی از منکر نازل شدهاند، نتیجه گرفت که خداوند در این آیه خودش امر به معروف و نهی از منکر میکند. یعنی امر میکند به عدل و احسان و رسیدگی به نزدیکان و نهی میکند از فحشا و منکر و بغی.
رئیس مجمع جهانی اسلامی در ادامه با یادآوری فرازهایی از کلام امیرالمومنین علی(ع) از نهج البلاغه توضیح داد که از نظر آن حضرت مردم در مقام امر به معروف و نهی از منکر چند گروهند. یکی آنهایی که هم به زبان، هم با قلب و هم در عمل امر به معروف و نهی از منکر میکنند. سپس کسانی که نه در عمل ولی در قلب موافق این عمل واجب هستند و با زبانشان آن را انجام میدهند و بالاخره کسانی که فقط در قلب خود موافق هستند و اما با زبانشان کاری نمیکنند. در بیان آن حضرت، گروه آخر یعنی کسانی که نه با عمل، نه با زبان و نه با قلب امر به معروف و نهی از منکر نمیکنند مانند مردگانی هستند در بین زندگان. وی همچنین سخن دیگری از کلام امیرالمومنین(ع) را یادآور شد که فرمودند ارجمندترین اعمال نزد خدا کلمه حقی است که نزد حاکم جائر به زبان آورده شود. وی همچنین به کلام حضرت رسول(ص) اشاره کرد که فرمودند: امتی رستگار است که در آن مظلوم بدون لکنت زبان بتواند از ظالم دادخواهی کند.
با بیان این احادیث، حجت الاسلام والمسلمین عالمی نتیجه گرفت که آیت الله شیخ نمر هدفی جز امر به معروف و نهی از منکر نداشته است.
وی گفت که زمانه ما زمانه غربت اسلام است و اگرچه در ظاهر اسلام گسترش یافته اما اسلام همچنان غریب است، چرا که کشورهای اسلامی همه درگیر جنگ هستند و در آنها مسلمانان خود به دست یکدیگر کشته میشوند.
عالمی گفت: در این وضعیت، این عالم بزرگ نه خواهان مقام و موقعیتی بود و نه مشوّق خشونت؛ با این حال او را در کنار تروریستها قرار داده و با اینکه همه دنیا خواستار محاکمه عادلانه او شده بودند، اما با دسیسه او را اعدام کردند.
وی گفت: خداوند متعال صاحب خون این شهید و شهدای راه اسلام بوده و از این خونها نمیگذرد. وی با دعا و آرزوی مغفرت برای روح این شهید بزرگ سخنان خود را به پایان برد.
سخنران بعدی این برنامه حجت الاسلام و المسلمین سید فاضل میلانی امام مرکز الخویی بود.
وی شهید نمر را از جمله علمایی معرفی کرد که هدفی جز طلب حق مردم منطقه قطیف نداشته است.
وی با اشاره به کنفرانسهای اسلامی و میثاقهای امضا شده توسط حکام سعودی از جمله کنفرانسهای مکه یادآور شد که حاکمان سعودی به آنچه که گفتهاند و میگویند عمل نمیکنند.
سید فاضل میلانی برای حاکمان سعودی داستان ابوذر را مثال زد و گفت اگر شما خود را پیرو صحابه و خلفای راشدین میدانید به خاطر داشته باشید که عثمان بن عفان، ابوذر غفاری را که با صراحت به او انتقاد کرده و او را امر به معروف و نهی از منکر کرده بود اعدام نکرد و حداکثر او را به زبذه تبعید نمود.
امام مرکز الخویی سپس تاریخ علمای شهید شیعه از جمله شهید اول، شهید ثانی و شهید ثالث را مورد اشاره قرار داد و گفت که این علما فقط به خاطر مطرح کردن مذهب جعفری در کنار چهار مذهب اهل سنت جان خود را از دست دادهاند و گناه دیگری نداشتهاند. وی داستان شهادت حجر بن عدی و میثم تمّار را بازگو کرده و توضیح داد که این دو صحابی رسول خدا هر دو به جرم بازگو کردن فضایل امیرالمومنین علی (ع) به شهادت رسیدند و گناه دیگری نداشتند.
حجت الاسلام و المسلمین سید فاضل میلانی در ادامه گفت که اکنون دول عربی مساله اصلی خاورمیانه یعنی موضوع فلسطین را فراموش کرده و نیروی خود را متوجه جنگ شیعه و سنی کردهاند. وی از جمله از صدام نام برد که جنگ تحمیلی به ایران را جنگ عثمانی-صفوی معرفی میکرد و برخی از افراد را مورد اشاره قرار داد که میگویند اکنون شیعه از یهود خطرناکتر است. وی این سخن را با سخن برخی مقامات آمریکایی مقایسه کرد که تشیع و نه داعش را دشمن اصلی غرب معرفی کردهاند.
وی سپس توضیح داد که شهید شیخ نمر نیز مانند سایر شهدای تاریخ شیعه فقط به جرم متفاوت بودن کشته شد. او نه اختلاف سیاسی و نه نظامی با حکومت داشت. او فقط خواستار حقوق مساوی و کرامت برای مردم منطقه قطیف بود. وی گفت این ظلمها کاری از پیش نمیبرند جر اینکه ما را بیش از پیش بر سر عقیدهمان و حقانیت مکتب اهل بیت مصمّم میکنند. وی با بیان حدیث ثقلین سخنان خود را به پایان برد.
سخنران بعدی حجت الاسلام و المسلمین سید محمد موسوی رئیس موسسه اهل بیت(ع) لندن بود.
وی سخنان خود را اینگونه آغاز کرد که تاریخ در حال تکرار است و دوباره روش اموی در برابر روش و شیوه علوی قرار گرفته است. پیروان اهل بیت همیشه منادی عقل، عدالت و تقوی بوده و پاسخ امویان همیشه ظلم، خونریزی و شکنجه بوده است.
رئیس موسسه اهل بیت(ع) لندن عبدالملک مروان را مثال زد که در مسجد ایستاد و در برابر همه مردم گفت ما بنی امیه هستیم و کسی که سرش را علیه ما بجنباند ما شمشیر خود را بر گردن او فرود میآوریم.
وی گفت اکنون همان منطق در مورد شیخ نمر بکار رفته است. به گفته او منطق اموی بعد از هزار سال هنوز هیچ تغییری نکرده و دولت سعودی به عنوان عضوی از سازمان ملل و امضا کننده معاهدات آن و با حمایت دولتهای غربی هیچ بهایی برای حقوق بشر قائل نیست.
موسوی گفت مصیبت ما چند وجهی است. یک وجه آن جنایت آل سعود است اما وجه اسفبارتر آن این است که مدافعان حقوق بشر و دولتهای غربی با این دولت قرون وسطایی همکاری میکنند. شیخ باقر النمر با منطق قرون وسطایی اعدام شد که مورد تایید دولتهای غربی است. وی با تاکید بر نفاق دول غربی گفت که این نفاق در رسانههای غربی مانند بیبی سی، سی ان ان و فاکس نیوز نیز دیده میشود.
حجت الاسلام والمسلمین موسوی گفت: در موضوع شهادت؛ ما بازنده نیستیم. شهادت آروزی ماست و کرامتی است از سوی خدا. ما با این شهادتها قویتر میشویم در حالیکه بدبختی مال دیکتاتورها است که فکر میکنند با این کار جلوی سقوط خودشان را میگیرند. اما آنها سرشان را نه در برف که در گِل فرو کردهاند و نمیفهمند که با این کشتارها مشکلات بیشتری برای خود دست و پا میکنند. وی گفت: تعداد علمای شهید شیعه به صدها میرسد و این برای تشیع عادی است؛ چیزی است که ما را قویتر میکند و پایدارتر.
وی در ادامه به حدیثی در منابع سنی اشاره کرد که پیامبر (ص) فرمود کسی که در مقابل ظالم بایستد و او را نهی کند و کشته شود، شهید است و مقام او برابر است با مقام حمزه سیدالشهدا.
وی در ادامه رفتار آل سعود در وارونه جلوه دادن تاریخ را مشابه کار یزید دانست که شهدا و اسرای کربلا را به عنوان خارجی و کافر به مردم معرفی کرد. به همین ترتیب آل سعود شیخ نمر را همراه با تروریستها اعدام کرد تا حادثه را وارونه جلوه دهد. وی همچنین گفت اگر شرکای غربی آل سعود بر سر حرفشان در مورد حقوق بشر بایستند، آل سعود نمیتوانند دست به این اعمال بزنند. اما آنها بیشتر نگران جریان نفت و دلارهای نفتی هستند تا حقوق بشر. وی تاکید کرد که فقط جنایتکاران داعش نیستند که حقوق بشر را نقض میکنند بلکه دولتهای غربی با نفاقشان در جرم آنها شریک هستند.
سخنران پایانی این مجلس بزرگداشت حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی شمالی رئیس مرکز اسلامی انگلیس بود که ضمن تسلیت شهادت شیخ نمر به محضر حضرت ولی عصر (عج) برای این فقدان عظیم و غیرقابل جبران، از کلیه مراکز اسلامی و مسوولین آنها که در برگزاری این برنامه مشارکت کرده بودند، تشکر و قدردانی کرد.
وی در ادامه گفت: ظلم نه تنها حرام و گناه و مستحق عذاب الهی است؛ بلکه موجب نابودی خود فرد ظالم نیز خواهد شد. به گفته وی خداوند این دنیا را بر اساس عدل آفریده و نظام عالم طوری است که به طور طبیعی بر علیه ظلم حرکت میکند. وی گفت دراین میان ستمگرانی که به انسانهای بیکس و کسانی که جز خدا دادرسی ندارند، ظلم میکنند، نتیجه بدتری خواهند گرفت.
رئیس مرکز اسلامی انگلیس در ادامه به تشریح حدیثی در همین زمینه پرداخت و گفت: امام باقر فرمودند که پدر بزرگوار ایشان در لحظه وداع با این دنیا سر مبارک او را به سینه خود نزدیک کرده و گفت: فرزندم بگذار به تو سفارشی کنم که پدرم در لحظه وفات از این دنیا به من کرد و او نیز از پدرش شنیده بود و آن سفارش این است که بترس از ستم به کسی که جز خدا دادرسی ندارد.
دکتر شمالی سپس به حدیث دیگری از پیامبر اسلام (ص) اشاره کرد که فرمود خداوند میفرماید غضب من آنگاه شدت میگیرد که آن کسی که جز من دادرسی ندارد، مورد ستم واقع شود.
وی در ادامه یادآور شد که اگر به منطقه نگاه کنید هیچ رژیم ظالمی بر سر کار نمانده است. چرا که خداوند خود از ظالمان انتقام میگیرد.
رئیس مرکز اسلامی انگلیس شهید نمر را فردی دانست که ورای مسائل سیاسی فقط خواستار برابری حقوق شیعیان عربستان بود. او نه به دنبال قدرت و مقام بود و نه روش نظامی و خشن در پیش گرفته بود.
شمالی شاهد این موضوع را عدم بروز خشونت در مناطق شیعه نشین عربستان پس از اعدام شیخ نمر معرفی کرد و گفت: روشن است پیروان شیخ نمر نیز اعتقادی به خشونت ندارند.
وی در پایان یادآوری کرد که نباید در این نکته شک کرد که اکثریت برادران اهل تسنن با ما در این مساله احساس همدردی میکنند و خاطرنشان کرد که نباید در دام اختلاف فرقهای افتاد و این ماجرا را دعوای بین شیعه و سنی دانست، چرا که ایدئولوژی وهابی یک فرقه کوچک و محدود بوده و نه نماینده اسلام است و نه حتی نماینده اهل سنت.
.............
پایان پیام/ ۲۱۸