به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ نشست تخصصی "سیر مطالعاتی دین و رسانه در حوزه ترجمه" با حضور مدیرکل پژوهش های اسلامی رسانه، مدیران و پژوهشگران این اداره کل برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر «نهاوندی» بر اهمیت حوزۀ مطالعاتی دین و رسانه و لزوم نظریهپردازی در این عرصه متناسب با آموزههای اسلامی تأکید کرد و گفت که برای تقویت، توسعه و تثبیت جریان تولید علم دینی، پژوهشهای بنیادین اداره کل در حوزه دین و رسانه، دو اقدام برای سال ۹۵ به شرح ذیل برنامه ریزی شده است:
۱- اولین همایش بین المللی دین و رسانه با مشارکت مراکز بین المللی
۲- تولید دانشنامه دین و رسانه
وی یادآور شد: در این حوزه نیازمند به تولید منابع اصیل و مستند هستیم که این نشستها در غنی سازی تولید محتوای مورد نیاز کمک مینماید.
مدیرکل پژوهش های اسلامی رسانه به حصول توافقات اولیه با برخی از نهادهای علمی پژوهشی کشور برای برگزاری نخستین همایش بینالمللی دین و رسانه در سال ۱۳۹۵ اشاره کرد و از تنظیم طرح اولیه تدوین دانشنامه دین و رسانه خبر داد.
در ادامه این جلسه مدیر دفتر پژوهش های بنیادی ضمن تشکر از حضور مدیران و پژوهشگران افزود: نشت امروز با رویکرد بررسی سیر مطالعاتی دین و رسانه در حوزه ترجمه برگزار خواهد شد و تا کنون اداره کل پژوهشهای اسلامی صدا و سیما بیش از پنج عنوان اثر برگزیده را با هدف آشنایی با ادبیات دین و رسانه در سایر نقاط دنیا ترجمه کرده است.
در ادامه این جلسه یکی از پژوهشگران و مترجم کتابهای حوزه دین و رسانه اداره کل پژوهشهای اسلامی صدا و سیما به ارائه روند تاریخی مطالعات انجام شده در حوزه دین و رسانه پرداخت و تحلیلی از سیر مطالعاتی در این زمینه ارائه کرد.
«امیر یزدیان» افزود: یافتههای این پژوهش نشان میدهد، تا پیش از دهه ۱۹۸۰ میلادی در حوزۀ مطالعات رسانه توجه اندکی به موضوع دین و نقش آن شده بود. پس از آن و با محوریت رویکرد مطالعات فرهنگی، دین به عنوان یکی از عناصر معناساز مورد توجه اندیشمندانی چون «جیمز کری»، «استوارت هوور» و «خسوس مارتین باربرو» قرار گرفت. از دهۀ ۱۹۹۰ میلادی به بعد، توجه دین در مطالعات ارتباطی به دغدغۀ مهم اندیشمندان غربی تبدیل شده و کتابها، مقالات، مجلات و وبسایتهای متعددی در این زمینه شروع به فعالیت کردند.
وی در ادامه به تشریح فعالیتهای صورت گرفته در این اداره کل پیرامون حوزۀ مطالعاتی دین و رسانه پرداخت و گفت: در این میان میتوان به برگزاری دو دوره همایش ملی دین و رسانه، انتشار فصلنامۀ تخصصی "دین و رسانه"، ترجمۀ کتابهای "دین در عصر رسانه"، "برگزیدۀ دانشنامۀ دین، ارتباطات و رسانه"، "کلید واژگانی در باب دین، رسانه و فرهنگ" و "دین و رسانه؛ مفاهیم بنیادین یک رشتۀ مطالعاتی نوظهور" اشاره کرد و با در نظر گرفتن این فعالیتها آثار این اداره کل را جزو نهادهای مرجع و پیشرو در عرصۀ دین و رسانه معرفی کرد.
لازم به ذکر است ترجمۀ کتاب "رویارویی دین با رسانههای نوین" اثر «هیدی کمبل» از سوی این اداره کل و توسط امیر یزدیان در دست انجام است.
...............
پایان پیام/ ۲۷۰