به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ همایش بین المللی تفسیر «تسنیم»، اثر عظیم علمی و تفسیری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، صبح امروز با حضور حضرت آیت الله جوادی آملی، آیت الله آملی لاریجانی، آیت الله اعرافی، حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، آقایان سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محسن حاجی میرزایی رییس دفتر ریاست جمهور و جمع دیگری از مسئولین کشوری و لشکری و همچنین علماء، فضلاء، اساتید، طلاب و دانش پژوهان در سالن همایش های مدرسه دار الشفاء در قم برگزار گردید.
آیت الله العظمی جوادی آملی مولف تفسیرشریف تسنیم، پس از رونمایی از ۸۰ جلد تفسیر تسنیم، به نقش حوزههای علمیه در ترویج معارف قرآنی اشاره کرده و تفسیر «تسنیم» را محصول تلاشهای حوزه دانستند و اظهار داشتند: بدون تردید این کار، کار حوزه است، بنده یک نفر در برابر این گروه با عظمت هستم.
ایشان با تأکید بر توانمندیهای حوزههای علمیه، اظهار داشتند: اگر حوزه بخواهد، میتواند دستاوردهای علمی بزرگی را رقم بزند.
معظم له سپس به فرآیند کار از ابتدا پرداختند و تشریح کردند: ما ۷۰ سال قبل که وارد شدیم، در درس خارج آیت الله آملی شرکت کردیم. به قم که آمدیم خدمت آیات عظام بروجردی، امام راحل و محقق داماد رسیدیم؛ ۱۳ سال خدمت مرحوم آقای محقق داماد بودیم که ایشان نه فقط استاد بلکه پدری کردند. ۷ سال اینگونه شد که تقریرات را محضر ایشان می بردم و سطر به سطر آن را می دیدند و آنچه دقیق و صحیح تشخیص می دادند تائید کرده و اضافه می کردند.
ایشان افزودند: روزی بعد از پایان درس اسفار، دفعتا به ذهن ما رسید که «تفسیر» را شروع کنیم و این با استقبال حوزه و فضلا مواجه شد و این درس ۴ نسل طول کشید و نقد و رفع شبهه ۴ نسل پاسخ داده شد و لذا اگر برخی مباحث تکرار شده است چون مربوط به چهار نسل است.
آیتالله العظمی جوادی آملی به تفاوت میان «جهل» و «جهالت» پرداختند و تأکید کردند: جاهل را عالم کردن آسان است، اما جهالتزدایی و عاقل کردن افراد بسیار دشوارتر است.
ایشان با بیان اینکه وزههای علمیه باید برای از بین بردن جاهلیت تلاش کنند، اظهار داشتند : حوزهها و دانشگاهها در جهلزدایی و عالم کردن افراد موفق هستند، اما جهالتزدایی که به عقلگرایی منجر میشود، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
این مرجع تقلید جهان تشیع افزودند: جهالت میتواند علم را از پا در بیاورد. این جهالت است که سر عقل و علم را میبرد؛ خودخواهی و غرور از مصادیق جهالت هستند.
ایشان همچنین تأکید کردند: نظام باید بر پایه عقلانیت باشد و تنها عالم شدن کافی نیست؛ بلکه باید با عقل عملی، علم را به عمل پیوند داد تا از تکاثر به کوثر رسید.
معظم له با اشاره به روایات متعدد بیان داشتند: آنچه روایات می رساند این است که نقش امام، جاهلیتزدایی است. این روایت که «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ فَقَدْ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّة؛ هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد، بدون تردید به مرگ جاهلی مرده است»، این پیام را می رساند که نقش و کار امام، جاهلیت زدایی است. نظام امامت که آمد جایی برای جهل نیست.
آیتالله العظمی جوادی آملی افزودند : جاهلیت میتواند هم عقل و هم علم را از بین ببرد و نظام باید بر پایه عقلانیت باشد تا از بازگشت به نظامهای جاهلی جلوگیری شود.
ایشان در ادامه سخنان خود به مفهوم «تعرب بعد از هجرت» پرداختند و تأکید کردند: پس از پذیرش نظام امامت و روشن شدن نقش امام، بازگشت به نظامهای جاهلی و ارزشهای پیش از اسلام، مصداق «تعرب بعد از هجرت» است که در متون فقهی بهعنوان یکی از گناهان کبیره شناخته میشود.
ایشان یادآور شدند: هجرت با عقلانیت و فضیلت و ادب و کمال که همراه شد هجرت واقعی پیش می آید. اگر جنگ جمل و صفین پیش می آید به دلیل همان «تعرب بعد الهجره» است یعنی آنها دوباره از نظام ساختاری الهی به نظام جاهلی برگشتند. مثل بعضی ها که دم از پهلوی می زنند از همین سنخ هستند. هجرت تنها به معنای جابهجایی مکانی نیست، بلکه مهمتر از آن، هجرت فکری و معنوی از نظام جاهلی به نظام عقلانی و الهی است. اگر کسی پس از شناخت حقیقت، به جاهلیت بازگردد، این از بزرگترین معاصی خواهد بود.
ایشان تاکید کردند: کار امام رضوان الله تعالی علیه، تنها تبدیل نظام شاهنشاهی به نظام جمهوری نبود، کار امام، آوردن نظام امامت و امت بود. همان راه را مقام معظم رهبری حفظ الله دارند انجام میدهند، این نظام، نظامی عقلانی و مبتنی بر هدایت الهی است که باید پاس داشته شود. باید بدانیم که امام رضوان الله تعالی علیه و مقام معظم رهبری حفظه الله، اینا این راه را دارند زنده میکنند که فرمایشات ائمه علیهم السلام را به ما میرسانند ما هم انشالله تا آنجا که ممکن است اطاعت بکنیم، دین و ولایت، اساس کار ماست.
ایشان با حق شناسی از بزرگان و مراجع افزودند: امامت مهجور است. اگر امامت درست شد، آن عقل که جاهلیت را از بین برد، زنده است و آن علمی که جهل را از بین برد، معتبر است.
معظم له به اهمیت شناخت امام و نقش امامت در جامعه پرداختند و تأکید کردند : علمآموزی و عقلانیت، هرچند ضروری، برای رهایی از جهل کافی نیست و باید با شناخت امام و پذیرش نظام امامت و امت، از جاهلیت فاصله گرفت.
ایشان با اشاره به آیه نفر که می فرماید: «فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ» گفتند: از این آیه بیش از این برنمی آید که حوزه و دانشگاه را اداره کند، اما «العلماء ورثة الانبیا» می گوید بکوشید فرزندان پیامبر شوید. فرزند پیامبرشدن راه علمی ندارد، راه غیرعلمی است. اگر بخواهید وارث امام شوید باید معجزه او را بفهمید. معجزه جزو علوم غریبه و قریبه نیست بلکه جزو روابط ذاتی است. همچون داستان حضرت داوود(ع) که زره بافی و موم شدن آهن در دست ایشان مصداق تبعیت از یک علم و یک کار غیر علمی بود. کسی نمی تواند با درس خواندن معجزه بیاورد بلکه این مسأله به طهارت روح وابسته است.
معظم له افزودند: باید روی نهج البلاغه و اهل بیت(ع) و قرآن فکر کنیم تا دین اهل بیتی داشته باشیم. این بزرگان که رحلت کردند و شاگردانی تربیت کردند اساس این شاگردان هم باید با علم الدراسه باشد هم به علم الوراثه بشود. مجتهد و مرجع به جای امام نمی نشیند بلکه وارث به جای امام می نشیند. در ارث مالک به جای مالک مینشیند این شخص به جای امام می نشیند این کار کمی نیست، پس از علم و دراسه این کار ساخته نیست از علم الوراثه این ساخته است، علم الوراثه چیز دیگری است، کمیاب هست ولی هست!
آیت الله العظمی جوادی آملی یاد شهید سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان را هم گرامی داشتند و افزودند: سیدحسن نصرالله در درس تفسیر ما حاضر می شد. او به برکت قرآن کریم توانست دنیا را اینگونه تکان دهد. این آیاتی که می خواند بی جهت نبوده است. وقتی ایشان قرآنی زندگی کرد و با عترت و اهل بیت(ع) بود به این مقام رسید. این راه برای همه باز است. این راه برای همیشه باز است.
ایشان اظهار داشتند: در ادعیه روزهای اول ماه رمضان و همچنین مناجات شعبانیه به این امر می رسیم که ماه رمضان اول سال است. انسان باید در روزهای آخر ماه شعبان حساب سال خود را رسیدگی کند. به خاطر است که پیامبر و ائمه این همه در ماه شعبان مشغول دعا و نماز و نیایش بودند.
معظم له افزودند: اینکه می گویند راه پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) صراط مستقیم است به معنی راه شوسه نیست بلکه آنها ابرار یعنی خیر بی حد و نهایت هستند. مسیر پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) مهیعه است، مانند یک مسیر بیابانی بی خار و بی مانع که مسیر برای رشد همه انسان ها را فراهم میکند و از هر مسیری که به این مسیر وارد شویم به مقصد و سعادت می رسیم.
معظم له بیان داشتند: این مسیر بی اندازه است. باید در این نظام در عرصه فضیلت و درستکاری و رسیدگی به خانواده های شهدا، فرهنگ شهدا و مردم و کشور همت گماریم. این مسیر خدمتگزاری همیشه باز و بی مانع است.
..............
پایان پیام/ ۲۱۸
نظر شما