به گزارش خبرگزاری بینالمللی اهلبیت(ع) ابنا - حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین امین، نویسنده و پژوهشگر دینی، در نوشتاری اختصاصی برای ابنا، به مساله «پیام جهانی بعثت» پرداخته و پیام های این واقعه بزرگ را مورد بررسی قرار داده است.
پیام بعثت، صدای وحدت برای همه انسانها
محمد حسین امین/ نویسنده و پژوهشگر دینی
خبرگزاری بینالمللی اهلبیت(ع) ابنا ـ بعثت پیامبر اکرم(ص) در 27 رجب، رویدادی است که نهتنها تاریخ اسلام، بلکه مسیر تمدن انسانی را دگرگون کرد. این حادثه بزرگ، آغاز رسالتی بود که هدف آن هدایت انسانها به سوی کمال و سعادت حقیقی بود. پیامهای بعثت، فراتر از مرزهای جغرافیایی و زمانی، بهعنوان اصولی جهانی مطرح شدند که امروز نیز جامعه بشری به آن نیازمند است. در این نوشتار ، به بررسی پیامهای جهانی بعثت و تأثیر آن بر زندگی انسانها میپردازیم.
پیام اول: توحید، محور زندگی انسان
مهمترین پیام بعثت، دعوت به توحید بود؛ محوری که تمام آموزههای اسلام بر آن استوار است. پیامبر اکرم(ص) در جامعهای ظهور کرد که شرک و بتپرستی در آن ریشهدار بود. او با شعار «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» مردم را به یکتاپرستی دعوت کرد. این پیام نهتنها در عربستان جاهلی، بلکه برای تمامی انسانها در هر زمان و مکانی، راهنمایی برای رسیدن به آرامش و رهایی از اسارتهای مادی است.
یکی از زیباترین داستانهای تاریخی در این زمینه، ماجرای ایمان آوردن «عدی بن حاتم» است. او که از اشراف مسیحی عرب بود، با شنیدن دعوت پیامبر(ص)، ابتدا تردید داشت. اما وقتی با پیامبر(ص) دیدار کرد و رفتار ساده و متواضعانه او را دید، گفت: «ای محمد! این رفتار شاهان نیست. تو پیامبری.» این داستان نشان میدهد که دعوت به توحید تنها یک شعار نبود، بلکه در رفتار و منش پیامبر(ص) تجلی داشت.
پیام دوم: کرامت انسانی؛ احیای ارزشهای فراموششده
یکی دیگر از پیامهای بعثت، تأکید بر کرامت انسانی بود. در جامعهای که دختران زندهبهگور میشدند و بردگان هیچ ارزشی نداشتند، پیامبر(ص) با آیه «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ» (اسراء: 70) انسان را به جایگاه واقعی خود بازگرداند. او نشان داد که ملاک برتری نه جنسیت، نه نژاد و نه ثروت، بلکه تقواست.
ماجرای «بلال حبشی» نمونهای از این پیام است. بلال که بردهای سیاهپوست بود، با ایمان به اسلام به یکی از نزدیکترین یاران پیامبر(ص) تبدیل شد و حتی موذن رسمی مسلمانان گردید. این انتخاب پیامبر(ص)، انقلابی در ارزشهای جامعه جاهلی بود و نشان داد که اسلام برای همه انسانها بدون تبعیض آمده است.
پیام سوم: عدالت اجتماعی؛ ستون جامعه اسلامی
بعثت پیامبر(ص) همچنین حامل پیامی روشن درباره عدالت اجتماعی بود. او در شرایطی ظهور کرد که ظلم و بیعدالتی در جامعه بیداد میکرد. پیامبر(ص) با تأکید بر تقسیم عادلانه ثروت و رفع تبعیض طبقاتی، بنیان جامعهای را گذاشت که عدالت در آن محور باشد.
یکی از نمونههای عملی این عدالت، ماجرای تقسیم غنایم جنگی است. روزی یکی از صحابه به پیامبر(ص) اعتراض کرد که چرا سهم او کمتر است. پیامبر(ص) با آرامش فرمود: «آیا راضی نیستی که من به عدالت رفتار کنم؟» این پاسخ کوتاه، نشاندهنده نگاه عمیق پیامبر(ص) به عدالت بود.
پیام چهارم: علم و آگاهی؛ کلید پیشرفت بشر
اولین آیهای که بر پیامبر(ص) نازل شد، با کلمه «اقرأ» آغاز شد؛ یعنی بخوان! این امر نشاندهنده اهمیت علم و آگاهی در دین اسلام است. بعثت پیامبر(ص)، انسانها را از جهل و نادانی رهایی بخشید و آنان را به سوی دانش و تفکر هدایت کرد.
در تاریخ آمده است که روزی پیامبر(ص) وارد مسجد شد و دو گروه را مشاهده کرد؛ گروهی مشغول عبادت بودند و گروهی دیگر به بحث علمی مشغول بودند. پیامبر(ص) فرمود: «هر دو گروه خوباند، اما من نزد گروهی میروم که علم میآموزند.» این تأکید بر علمآموزی یکی از برجستهترین پیامهای بعثت است که همچنان برای جوامع بشری اهمیت دارد.
پیام پنجم: صلح و همزیستی مسالمتآمیز
یکی دیگر از اصول اساسی بعثت، دعوت به صلح و همزیستی مسالمتآمیز بود. پیامبر اکرم(ص) در دوران رسالت خود همواره تلاش کرد تا اختلافات را کاهش دهد و صلح را برقرار کند.
صلح حدیبیه یکی از نمونههای بارز این رویکرد است. گرچه برخی از مسلمانان ابتدا این پیمان را نوعی ضعف میدانستند، اما پیامبر(ص) با دوراندیشی خود نشان داد که صلح میتواند زمینهساز گسترش اسلام باشد. این پیمان نهتنها خونریزی را متوقف کرد، بلکه باعث شد بسیاری از قبایل عرب با اسلام آشنا شوند و به آن ایمان بیاورند.
بعثت رسول اکرم(ص)، نقطه عطفی در تاریخ بشریت بود که با خود پیامهایی جاودانه برای انسانها به ارمغان آورد؛ پیامهایی همچون توحید، کرامت انسانی، عدالت اجتماعی، علمآموزی و صلح. این آموزهها نهتنها در زمان خود پیامبر(ص)، بلکه امروز نیز راهنمایی برای سعادت بشر هستند. اگر جوامع بشری این اصول را سرلوحه زندگی خود قرار دهند، بیشک دنیایی بهتر و عادلانهتر خواهند داشت.
پاورقیها
1- قرآن کریم، سوره اسراء، آیه 70
2- ابن هشام، السیره النبویه، ج 1، ص 319
3- طبری، تاریخ طبری، ج 2، ص 513
4- بخاری، صحیح بخاری، ج 1، ص 35
نظر شما