به گزارش خبرگزاری بینالمللی اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ هند کشوری در جنوب آسیاست که جمعیت بزرگی از شیعیان در حدود ۳۰ الی ۵۰ میلیون نفر در آن زندگی میکنند. از ویژگیهای فرهنگی بارز در تاریخ هند، ارتباط گسترده حکومتهای شیعی و مردم قلمرو آن با ایرانیان است که به مهاجرت تعداد زیادی از ایرانیان از جمله علما، صوفیان و شاعران به هندوستان و در نتیجه، همسانی فرهنگی و مذهبی این دو سرزمین انجامیده است.
پراکندگی شیعیان در کشور هند بهطور کامل با جغرافیای مراکز تاریخی شیعه در این کشور مطابق نیست؛ چنانکه بیشترین شیعیان در شهرهای حیدرآباد، لکهنو، و جونپور پنجاب و دهلی ساکناند و شهرهای دیگر در رتبههای بعدی هستند.
ظهور تشیع در شبه قاره هند، با ورود مسلمانان به این منطقه در زمان حکومت حضرت علی(ع) همزمان بود. رفتار انسانی کارگزاران حکومت امام علی(ع) در سِند، باعث برانگیخته شدن عشق و ارادت عمیق مردم شبهقاره هند به حضرت علی(ع) و اهلبیت(ع) شد.
کشوری که مهد ادیان گوناگون است و در گذشته شاهد زندگی مسالمتآمیز پیروان ادیان بوده، در چند سال گذشته به صحنه درگیری مسلمانان و هندوها تبدیل شده، لذا این سوال را در ذهن ایجاد میکند که ریشه این اختلافات از کجاست؟ و وضعیت زندگی شیعیان در این برهه از تاریخ هند با چه چالشهایی همراه است؟
در این راستا، حجتالاسلاموالمسلمین «سیدمحمدرضا رضوی غروی» رئیس مجمع اهلبیت(ع) هند، با خبرنگار ابنا به گفتگو نشست که متن این مصاحبه در ادامه میآید:
مجمع جهانی اهلبیت(ع) هندوستان، حدود 30 سال است که در هندوستان فعالیت دارد؛ البته در ابتدا فعالیت زیادی نداشت و به شکل یک تشکّل شناخته نمیشد. سال 2014 میلادی که حضرت آیتالله «اختری» دبیرکل سابق مجمع جهانی اهلبیت(ع) به هند سفر کرد، گفتند که مجمع باید به صورت تشکّل در اینجا نمایندگی داشته باشد.
بعد از سفر ایشان در سال 2014 میلادی، انتخابات برگزار شد و بیش از 104 نفر از اعضای مجمع عمومی در هند، منتخب شدند و در نهایت نیز شورای عالی، هیئت اجرایی، دبیر، رئیس و مسئول امور مالی انتخاب شد. سپس مجمع محلی کار خود را آغاز کرد که از 2014 میلادی تا امروز، هر سه سال یک بار انتخابات برگزار میشود و بعد از انتخابات اخیر، ریاست مجمع بر عهدهی بنده است.
مجمع اهلبیت(ع) هندوستان، ثبت دولتی شد
مجمع جهانی هند طی 10 سال گذشته، کارهای گوناگونی انجام داده؛ مثل برگزاری همایشها، سمینارها، چاپ کتاب، ویژهنامهها و برگزاری مراسم اعیاد و وفات.
مجمع محلی در هندوستان، ثبت دولتی شده است؛ ابتدا قرار بود که این تشکل، به نام اهلبیت(ع) باشد و در اساسنامه هم به همین نام شناخته شده بود، ولی وقتی که خواستیم مجوز بگیریم، دولت به کلمه «اسمبلی» (The Ahl al-Bayt World Assembly) مجوز نداد، زیرا تنها چنین عنوانی به پارلمان اعطا میشد و هیچ تشکلی نمیتوانست به این نام شناخته شود؛ لذا در جلسهی عمومی قرار شد که این اسم عوض شود و الان به نام مجمع اهلبیت(ع) هندوستان (The Ahl al-Bayt Consul of India)، ثبت دولتی شده است.
گرایش شدید به تشیع در هند
این مجمع، کارهای گوناگونی را در سرتاسر هندوستان در ایام سوگواری امام حسین(ع)، ایام فاطمیه(س) و دههی کرامت برگزار میکند و همینطور دو دوره کلاسهایی را برای مستبصرین در بنگال غربی، برگزار کردیم. خدمت دبیرکل محترم هم عرض کردهام که در هندوستان، به شدت به سمت مذهب تشیع تمایل پیدا شده که البته دولت هند به خاطر مسائل گوناگون، این خبر را اعلام نمیکند.
ضروری است تا کلاسهایی برای مستبصرین در نظر گرفته شود؛ وقتی که شخصی مثلاً از اهلسنت به تشیع روی میآورد؛ با احکام فقهی شیعه آشنا نیست، اینکه چطور میتوان نماز خواند، نماز شیعی چطور است، وضو چطور باشد، غسل چطور باشد، احکام نکاح، طلاق و غیره، لذا مجمع اهلبیت(ع) هندوستان برای آنها کلاسهای چند روزه برگزار کرد تا این احکام ضروری شیعی به آنها آموزش داده شود که الحمدلله دو دوره برگزار شده و انشاءالله باز هم برگزار خواهد شد. مجمع اهلبیت(ع) هندوستان، بخش خواهران نیز دارد و آنها نیز در میدانهای گوناگون فعالیت میکنند؛ مثل مراسم شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی، شهادت آیتالله رئیسی و همچنین جمعی از فرماندهان مقاومت که از سوی مجمع اهلبیت(ع) هندوستان برگزار شد.