«تصور کنید اگر میلیو‌ن‌‌ها زائر در مکه و در میانه‌ی راهپیمایی حج، همزمان اعتراض خود را به جنایات صهیونیست‌ها اعلام کرده و با سیاست آمریکا که همچنان به حمایت از اسرائیل ادامه می دهد، مخالفت کنند؛ حج به عبادتی مورد احترام و ترس دشمنان بدل خواهد شد.»

۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳
انفصال از مشرکان، از مهم‌ترین شئون حجّ است/ حجّ بدون برائت، حجّ نیست

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ در آستانه موسم حج ابراهیمی، نشست «حج، نماد برائت از مستکبران» از سلسله نشست‌ها و وبینارهای حج برائت، بعدازظهر دوشنبه ـ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ـ به زبان اندونزیایی در خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ برگزار شد.

برائت، مایه‌ی خیر و برکت حج

در ابتدای این نشست، آقای «اسماعیل امین» دانشجوی دکترای جامعۀ المصطفی العالمیه(ص) به موضوع «حج برائت از دیدگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» پرداخت و گفت: از ابعاد مهم حج، جنبه اجتماعی آن است، همان‌طور که همه عبادات در اسلام دارای بُعد اجتماعی هستند. مثلاً نماز، غالباً تصور می‌شود که مراسمی آیینی و خصوصی بوده و فقط پیرامون رابطه مخلوق و خالق است در حالی که دارای بُعد اجتماعی می‌باشد. در آیات قرآن آمده که «إِنَّ ٱلصَّلَوٰةَ تَنْهَىٰ عَنِ ٱلْفَحْشَاءِ وَٱلْمُنكَر»؛ یعنی کسانی که نماز می‌خوانند، قطعاً می‌توانند از ظلم به دیگران جلوگیری کنند که این مسئله به زندگی اجتماعی انسان مرتبط است. اگر بتوانیم با عدم ارتکابِ اعمال ظالمانه و شیطانی از ظلم به دیگران خودداری کنیم، قطعاً نظم اجتماعی خوبی ایجاد خواهد شد.

وی گفت: روزه نیز چنین اثری دارد؛ اغلب روزه را عبادتی می‌نامند که فقط بین خدا و بندگان است، اما اثر روزه طبق فرموده حضرت محمد(ص) «ایجاد حس همدلی با افراد دیگر، به ویژه فقراست». گرسنگی و تشنگی در طول روزه‌داری، ما را نسبت به آنچه افراد فقیر در هنگام کمبود غذا احساس می‌کنند، آگاه می‌کند. آیا این اتفاق، اثر اجتماعی نیست؟

دانشجوی علوم و معارف اسلامی بیان داشت: بُعد اجتماعی در زکات نیز مشخص است، زکات واجب است تا ثروت تنها در میان ثروتمندان گردش نکند و از طریق زکات و صدقه، به نیازمندان کمک شود. مراسم حج نیز  ابعاد اجتماعی دارد که نباید آن را نادیده گرفت.

امین، مفهوم «برائت» را مورد غفلت حجاج دانست و بیان داشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام خود به حجاج، بر مفهوم برائت تاکید می‌کنند. اگر ما نسبت به رسول خدا(ص) ابراز محبت و وفاداری می‌کنیم، در عین حال باید نسبت به آنچه که پیامبر(ص) از آن نفرت داشت و نسبت به آن دشمنی می‌نمود نیز اظهار دشمنی کنیم؛ این مفهوم برائت است.