به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ حجتالاسلام و المسلمین «مهدی امیدی» روز پنجشنبه، 3 آذر ماه 1401 در کنگره ملی روحانی شهید میرزا کوچک جنگلی که در سالن همایشهای مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم برگزار شد، اظهار کرد: عقب ماندگی جوامع اسلامی و استعمار کشورهای بیگانه، دو مسئلهای است که نظر متفکران را به خود مشغول کرده است.
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: دو جریان کلان در مقابل با پدیدههای یادشده شکل گرفت، جریان نخست پدیده حرکت در مسیر تمدن غرب بود که بنای اندیشه اینها این بود که جوامع اسلامی را از طریق غربی سازی متحول و به ظاهر متمدن کنند اما نهایت کاری که آنها دنبال کردند استحاله فرهنگی جوانان بود.
وی تصریح کرد: جریان دوم نیز احیا و بازسازی تفکر دینی بود که به دنبال رفع عیوب و ترویج معارف اسلام به عنوان پایه برای زندگی اسلامی بود.
حجتالاسلام و المسلمین امیدی با اشاره به اینکه جریان بنیادگرایی و سلفهگری وهابی و جنش احیایی، دو جریان موازی یکدیگر بودند، تاکید کرد: جریان نخست را عبدالوهاب رهبری میکرد و هدفش این بود که به ظاهر کتاب و سنت توجه کنند و با هر گونه فلسفی نوگرایانه مخالفت میکردند.
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اضافه کرد: اما سید جمالالدین اسدآبادی در جریان مقابل تلاش داشت تا با رویکردی نوگرا به مباحث مرتبط با حوزههای تمدنی اسلام و ایران بپردازد.
وی به تشریح اصول مشترک شهید میرزا کوچک جنگلی و سید جمال الدین اسدآبادی پرداخت و گفت: «احیای اسلام ناب محمدی» ، «دعوت به وحدت، اتحاد و همبستگی میان امت اسلام برای برون رفت از موانع پیشرو»، «ایجاد هماهنگی میان آموزههای اسلامی با مقتضیات زمان و مکان با استفاده از روش اجتهاد»، «مبارزه با ساختار استبدادی و خفقان حاکم بر کشورها از سوی حکومتها»، «مبارزه با سلطه همه جانبه غرب»، «حفظ استقلال کشورهای اسلامی و دفاع از تمامیت ارضی و جلوگیری از تجریه طلبی» و «خدمت به مردم و تعاون و تقوا» از مهمترین اصول مشترک این دو چهره انقلابی و مسلمان بود.
حجتالاسلام و المسلمین امیدی با اشاره به ویژگیهای متفاوت میرزا کوچک جنگلی، اظهار کرد: حرکت و قیام این شخصیت دارای خاستگاه دینی، اعتقادی، اسلامی و ایرانی است.
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز کرد: سبقه طلبگی میرزا کوچک در مدارس علمیه رشت و تهران و شاگردی نزد امثال آیتالله طباطبایی حاکی از خاستگاه حوزوی میرزاست.
وی افزود: میرزاکوچک نزدیک به مرحله اجتهاد بود و توانست روحانیون مجتهد و شاخص را جمع کند و حرکتهایی را رقم بزند و خصلت آزادی خواهی، عدالت طلبی و استقلال طلبی میرزا ریشه در تفکر مذهبیاش داشت.
حجتالاسلام و المسلمین امیدی تصریح کرد: میرزا کوچک خان دارای روحیه جهادی، مردمی و انقلابی بود و به همین دلیل به قدرتهای بیگانه وابسته نبود و به مردم توجهی ویژه و نگاهی دینی داشت.
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) یادآور شد: میرزا کوچک در تمامی اطلاعیههای خود کلمه «هوالحق» را یاد میکرد و در هنگام شهادت مهر و تسبیح همراه داشت و در نوشتههای خود آورده بود که به جز خداوند متعال به هیچ کس ایمان و امید ندارد.
وی با تأکید بر اینکه میرزا کوچک جنگلی پیشگام طرح نه شرقی و نه غربی است، گفت: به همین دلیل است که هر دو قدرت با او مخالفت داشتند؛ میرزا شخصیتی در تراز ایران متمدن اسلامی بود، او با رجال سیاسی وطن دوست همراه و همدل بود و از درگیر شدن با نیروهای نظامی ایرانی که آنها را هموطن میدانست پرهیز میکرد و استقلال بدون حمایت هیچ دولت بیگانه را خواستار بود.
حجتالاسلام و المسلمین امیدی در پایان با بیان اینکه میرزا کوچک جنگلی وظیفه خود را به خوبی شناخت و به آن عمل کرد و زمینهساز قیام ایران علیه شرق و غرب شد، اذعان کرد: این عالمی وارسته، مجاهدی نستوه، مسلمانی اصلاح طلب و مصلحی وحدت طلب است.
---------------------
پایان پیام/ 344