به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ همزمان با ایام عزاداری فاطمیه دوم، مراسم نهمین سالگرد «آیتالله العظمی محمد فاضل لنکرانی(ره)» شامگاه امروز پنجشنبه 20 اسفند 1394 با حضور علماء، فضلاء و اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.
در این مراسم «آیت الله العظمی نوری همدانی» و حضرات آیات «امینی»، «علوی بروجردی»، «حمیدی»، «سعیدی»، مدیرکل بنیاد شهید استان قم، فرمانده نیروی انتظامی، فرمانده سپاه علی بن ابیطالب(ع) و جمعی از مسؤولان نیز شرکت داشتند.
سخنران این مراسم مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور بود که در تبیین شخصیت آن مرحوم بیان داشت: آیتالله فاضل لنکرانی دارای شخصیتی ذو ابعاد است.
آیتالله «سید هاشم حسینی بوشهری» با اشاره به جایگاه والای انسان در نظام آفرینش و نظام خلقت گفت: قران انسان را مخلوقی ممتاز برمیشمرد و از کرامت و عظمت انسان سخن میگوید.
وی افزود: قرآن درجایی از انسان بهعنوان خلیفهالله یاد میکند و در جای دیگر به تکریم انسان میپردازد و بیان میکند که این انسان از سوی حقتعالی شایسته تکریم است و درجایی دیگر تمام مواهب خلقت و هستی را به خاطر وجود انسان مطرح میکند.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: انسانی دارای دو ویژگی است که هم دارای استعدادی خداوندی است و بر اساس مقتضای حکمت خداوند به ظهور و بروز برسد و از سویی دیگر انسان موجودی تکبعدی نیست، بلکه دوبعدی است که هم قدرت عقل دارد و هم دارای قدرت غریزه است.
حسینی بوشهری با اشاره به عجز درک مقام انسان توسط فرشتگان خاطرنشان کرد: این انسان اگر غرایز، لذات و شهوات او بر عقل او چیره پیدا کرد، از بهائم بدتر خواهد شد.
وی در ادامه گفت: خداوند به انسان عقل داده و او میتواند در سایهی عقل راه خود را پیدا کند که این عقل منشأ ثواب و عقاب خواهد بود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: در روز قیامت عدهای از جهنمیان، علت وضعیت فعلی خود را عدم استفاده از قدرت عقلشان عنوان میکنند.
حسینی بوشهری دومین عامل هدایت انسان را استفاده از پیامبران الهی خواند و اظهار داشت: پیامبران قوانین الهی را برای مردم آوردهاند و مطابق عقل مردم با آنها سخن میگویند و پس از پیامبران هم اوصیاء الهی به هدایت مردم میپردازند.
وی افزود: نقش عالمان دین، فقیهان و مراجع در راهنمایی جامعه در عصر غیبت معصوم(ع) در تعبیرات قرآن کریم و روایات واردشده که بسیار قابلتوجه است و فقیه واقعی شخصی معرفیشده که وجود او برای جامعه مفید باشد و همچون چراغی روشن گر باشد.
مدیر حوزههای علمیه کشور خاطرنشان کرد: در روز قیامت عالمان دین به خاطر داشتن دو ویژگی دانش بالا و تأثیرگذاریشان در جامعه ، لباس کرامت بر اندام آنها پوشانده میشود.
حسینی بوشهری حضور درصحنه مردم را مرهون تلاش عالمان دین عنوان کرد و بیان داشت: علمای دین، خشیت و خداترسی دارند و برای جامعه دارای سود و منفعت هستند و هر جا در جامعه مشکلی ببینند تذکر میدهند و اعلام موضع میکنند.
وی در ادامه گفت: سربازان و سرداران نظامی، مرزبانان جغرافیایی هستند و عالمان دینی به تعبیر امام صادق(ع) مرزبانان دینی هستند که اگر فکر جامعه دستخوش حوادث شد دیگر مرزبانی باقی نمیماند.
عضو مجلس خبرگان رهبری به روایتی از پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و اظهار داشت: طبق این روایت عالمان دین دارای سه ویژگی هستند هم از دین خود استفاده میکنند و هم به جامعه نیز سود میرسانند، بر نفوس و تربیت مردم تأثیر میگذارند و همچنین خدمت گذاران مردم هستند و جامعه را از حالت شک بهیقین میرسانند.
آیتالله حسینی بوشهری با اشاره به شخصیت والای آیتالله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: طبق بیان رهبری، با فوت آیتالله فاضل لنکرانی حوزه یکی از استوانههای علمی و تحقیقی خود را از دست داد و ملت ایران یکی از مراجع انقلابی و بیدار خود را از دست داد.
وی افزود: این شخصیت دارای شخصیتی جامعالاطراف بود و هر چه زمان میگذرد انسان بیشتر به شخصیت ایشان پی میبرد و ازنظر علمی از شخصیتهای بزرگ حوزههای علمیه است که در 15 سالگی به درس آیتاللهالعظمی «بروجردی» میرود و در سن 20 سالگی به درجه اجتهاد میرسد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه بسیاری از شخصیتهای حوزوی و مسئولین امروز نظام از شاگردان آیتالله فاضل هستند بیان داشت: کتابها و آثاری زیادی از ایشان بهجامانده و کمتر کسی توفیق پیدا میکند چنین کتابهایی بنویسید.
وی در ادامه گفت: و کتاب "تفصیل الشریعة فی شرح تحریر الوسیلة" که توسط ایشان نوشتهشده بارها به چاپ رسیده و باقی آن توسط فرزند فاضل ایشان در حال نوشته شدن است که از جامعیت بالایی برخوردار است.
حسینی بوشهری آیتالله فاضل را مفسری بزرگ خواند و اظهار داشت: در اصول، فقه، شاگرد آیتالله «بروجردی» بود از محضر دو مرجع عالیقدر آیتالله «بروجردی» و «امام خمینی» بهره برده و مباحث کلامی و فلسفی را در محضر علامه طباطبایی فراگرفته است.
مدیر حوزههای علمیه کشور تصریح کرد: مرکز فقهی اهلبیت(ع) که تحت اشراف ایشان و با نیتی خالص ساخته شد، شعبههایی در کشورهای مختلف دارد و امروزه فضلای شایستهای در این مرکز در حال تربیت هستند که باوجود چنین مرکزی نگرانی ما نسبت به برخی از طلاب که جذب مراکز خارجی شوند کم شده است.
وی افزود: آیتالله فاضل لنکرانی با شاگردان خود صمیمی بودند و شاگردان مجذوب اخلاص و فروتنی ایشان میشدند.
عضو مجلس خبرگان رهبری به فعالیتهای انقلابی آیتالله فاضل لنکرانی اشاره کرد و اظهار داشت: ایشان انسان مبارزی بود که تنها به درس و بحث اکتفا نمیکرد و زمانی که امام نیاز به یار داشت، آیتالله فاضل جزو دوازدهنفری بود که مرجعیت امام را امضا کردند.
آیتالله حسینی بوشهری بیان داشت: زمانی که برخی فضلا نزد امام خمینی میآمدند، امام آنها را به آیتالله فاضل لنکرانی ارجاع میدادند و همین مسائل باعث تبعید ایشان به بندرلنگه به مدت چهار ماه شد.
وی در ادامه گفت: آیتالله فاضل در خاطرات دوران تبعید خود بیان کرده که یک روز دیدم حتی یک ریال پول برای خرید نان ندارم، نیمهشب از خواب بیدار شدم و گفتم خدایا من به خاطر تو تبعید شدم پس مرا حفظ کن و نیمهشب به کنار ساحل رفتم و پیرمردی را دیدم که شتابان به سمت من میآید، از من پرسید فاضل لنکرانی تو هستی؟ دیشب کشتی ازاینجا به جده رفت و من نتوانستم بروم و در خواب پیامبر(ص) را دیدم که گفت برو پول حج خود را به فاضل لنکرانی بده.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه در بیان ابعاد دیگر شخصیت آیتالله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: ایشان بسیار نگران معیشت مردم بود و اگر اتفاقی پیش میآمد که زندگی مردم تحتفشار بود میگفتند من دیشب از ناراحتی تا صبح نخوابیدم.
حسینی بوشهری تأکید کرد: یکی از ویژگیهای مهم این شخصیت ارادت او به اهلبیت عصمت و طهارت بود و سالیان طولانی مجلس عزای حضرت زهرا(س) را به پا کرد و تا نام حضرت زهرا(س) در مجالس برده میشد اشک از دیدگان ایشان جاری میشد.
وی در پایان افزود: آیتالله فاضل لنکرانی در ایامی که نمیتوانستند حرکت کنند میگفتند من را در ویلچر بگذارید تا پشت سردستههای عزاداری که برای حضرت زهرا(س) میروند سینه بزنم و بروم.
..........................
پایان پیام/ 221