به گزارش خبرگزاری بینالمللی اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ در آستانۀ سیامین سالگرد شهادت استاد «عبدالعلی مزاری» رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان و یار و همراه او، شهید «ابوذر غزنوی» طی یک نشست علمی با حضور علما و فرهنگیان افغانستانی، از سه کتاب ارزشمند شهید ابوذر غزنوی با عناوین «در آیینه جنگ»، «نامهها و سندها» و «نگاهی به جنبشهای سیاسی در افغانستان» در سالن همایشهای مجتمع ناشران شهر قم رونمایی شد.
در این مراسم سه نفر از کارشناسان: دکتر امانالله فصیحی، دکتر حیاتالله رسولی و دکتر جواد محسنی به معرفی کتابها، ویژگیها، محتوا و اهمیت موضوعات مطرح شده در این آثار پرداختند و حجت الاسلام و المسلمین احمدعلی علیزاده به عنوان سخنران مراسم به اهمیت و ضرورت تجلیل از شهید مزاری، شهید ابوذر و پیشکسوتان جهاد و مقاومت پرداخت.
دکتر حیاتالله رسولی به عنوان مقدمه معرفی کتاب «در آینه جنگ» راجع به شهید مزاری و یاران همراهش گفت: شهید مزاری و یارانش به خاطر منافع مردم خودشان قهرمانانه ایستادند و تا پای جان در این راه پیش رفتند و در فرجام به شهادت رسیدند. شهید مزاری بنیانگذار خط عدالتخواهی است و ما در قبال خط و جنبش عدالتخواهی در حد امکانات و توان خود مسئولیت داریم و باید در آن خط حرکت کنیم در غیر این صورت ما مسئول هستیم.
وی ادامه داد: ابوذر یک طلبه فاضل، اهل قلم و دغدغهمند برای مردمش و فرمانده غیور برای شهید مزاری بود. این کتاب در واقع خاطرات شهید ابوذر از زمان حضورش در غرب کابل تا هفت ماه بعد از حادثه افشار را دربر میگیرد و به عنوان فرد شماره ۳ در حزب وحدت اسلامی به رهبری شهید مزاری در حدود ۷۰ درصد حوادث سه سال مقاومت غرب کابل را به خوبی پوشش میدهد.
رسولی اضافه کرد: شهید ابوذر علاوه بر توضیح حوادث روز به نکات فرهنگی و اجتماعی جامعه آن روز به خوبی اشاره کرده است و گاهی به عنوان مقدمه از حوادث تاریخی جهان نیز استفاده کرده است که برای یک فرمانده، اشراف بر این موضوعات نکتهای بسیار مهم و ارزشمند است که چطور یک فرمانده بر این موضوعات این گونه اشراف داشته است؟
دکتر جواد محسنی در معرفی کتاب «نامهها و سندها» گفت: این کتاب از نظر ظاهری و فنی بسیار زیبا و عالی چاپ شده است. کتاب از یک مقدمه، و چند بخش به عنوان بخش نامهها و سندها و همچنین تصاویر برخی از نامههایی که شهید ابوذر به استاد شهید مزاری و برخی از فرماندهان دیگر نوشته است، آمده است.
وی ادامه داد: مقدمه بسیار خوب از استاد دانش در ابتدای این کتاب نوشته شده است با این عنوان: «نسلی که یافت مینشود» استاد دانش در این مقدمه برخی دغدغهها و نگرانیهایی را تحت عنوان گسست نسلی به خوبی مطرح کرده است که در واقع شهید ابوذر و امثال ایشان حلقه وصل میان نسل آرمانگرایی گذشته و نسل جستجوگر امروز است.
محسنی اضافه کرد: علاوه بر بخش نامهها و سندها، یک بخش به اعلام استخراج شده از این نامهها و سندها اختصاص داده شده که فراوانی برخی نامها جالب است. به عنوان مثال از نیچه ۵ بار ذکر شده که شاید به خاطر همان بحث ابرمرد باشد که نیچه آن را مطرح کرده بود و ابوذر که زندگی سرافرازانه و پهلوانانه را میپسندید نه زندگی رعیتگونه و سر به زیر را، این مسأله را منعکس کرده است.
وی ضمن برشمردن برخی ویژگیها و داشتن پلان و برنامه شهید ابوذر، گفت: شهید ابوذر در نامههایی که به شهید مزاری و فرمانده احمدشاه مسعود نوشته است، طرح جالبی برای بازسازی اردوی افغانستان در سطح ملی و محلی ارائه میکند که این بیانگر داشتن تفکر نظامی منسجم و منظم میباشد. شهید ابوذر در عین حال که از لحاظ فکری ممکن بود به گونهای دیگر بیندیشد، ولی در مقام عمل هیچگاه بر خلاف دستور شهید مزاری عمل نکرد و به خاطر منافع شخصی در کنار دشمنان مردم خود قرار نگرفت و در پایان هم در کنار و همراه استاد مزاری به شهادت رسید.
دکتر امانالله فصیحی در معرفی کتاب «نگاهی به جنبشهای سیاسی در افغانستان» به عنوان مقدمه گفت: متاسفانه تا اکنون کارهای علمی در مورد مردم ما نه در افغانستان و نه در ایران و جاهای دیگر به درستی انجام نشده است که وظیفه دانشمندان و نویسندگان است در این زمینه اقدام نمایند. در واقع امتداد خط عدالتخواهی از کاتب شروع، به شهید بلخی، شهید مبلغ و استاد شهید مزاری میرسد و باید این تسلل و ترابط حفظ گردد و برای نسل جوان تبیین گردد.
وی سپس به معرفی کتاب مورد نظر پرداخت و گفت: شهید ابوذر در این کتاب در قالب جنبشهای سیاسی افغانستان مساله داشته است و به عنوان یک مسأله مطرح کرده است که ما چرا تاریخ بخوانیم؟!
روش شهید ابوذر با وجود اینکه شاید با روش شناسی پژوهش آکادمیک امروز آشنایی نداشته است، امّا در عین حال کتاب ایشان قابل ارائه در محافل علمی است و کاملا ساختارگرایانه و با دیتاهای قابل اعتماد تدوین شده است. کتاب دارای چند بخش است: ۱. جنبشهای ملی ۲. جنبشهای چپ ۳. جنبشهای اسلامی.
فصیحی در ادامه گفت: شهید ابوذر از چند عنصر در این کتاب یاد کرده است: استعمار بیرونی، استبداد داخلی و مواجهه با تفکر جدید و سکولار. در واقع او طرفدار اسلام انقلابی است و لذا اندیشههای امام خمینی و دکتر شریعتی را بررسی میکند. از دید وی صورتبندی تاریخ افغانستان براساس استبداد و مقاومت است. در عین حال که شهید ابوذر ملی میاندیشید، امّا از حیات اجتماعی و سیاسی هزارهها و شیعیان به عنوان یک دغدغه یاد کرده است.
حجت السلام و المسلمین علیزاده در پایان گفت: با اینکه شهید ابوذر از فرماندهان جنگ بود، اما از او آثار مکتوب مهمی برجای مانده که این در نوع خود بیبدیل است.ما هر سال در ماه حوت(اسفند) با این پرسش روبرو هستیم که چرا هر سال باید از مزاری و یاران وی از جمله از ابوذرها تجلیل کنیم و یاد آنها را گرامی بداریم؟
وی درباره لزوم و اهمیت تجلیل از بزرگانی چون شهید مزاری و شهید غزنوی تاکید کرد به چند دلیل این کار لازم است: اولا. این بزرگان قربانیان ارزشهای انسانی و دینی بودند و حق بزرگی بر مردم دارند. ثانیا. آنها قربانیان آرمان بلند انسانی به نام «عدالت» بودند. ثالثا. این شهدا شهدای احیای کرامت بودند. کرامتی که از مردم شیعه سالها خدشه دار شده بود. رابعا. حریت و آزادی که این شهدا داشتند و ترویج کردند، برای نسل امروز ما لازم و ضروری است.
وی در ادامه گفت: شهید ابوذری که من میشناختم سه ابوذر بود. ابوذر قبل از کودتای ۷ ثور(اردیبهشت) سال ۱۳۵۷ افغانستان، که در مدرسه آیتالله وحیدی در جاغوری آشنا شدیم که طلبهای موفق و کوشا بود. ابوذر بعد از کودتای ۷ ثور که در ایران با هم ارتباط داشتیم، که طلبه ای اهل قلم و نوشتن بود و برخی نوشتهها و جروات خود را تکثیر و در اتاق طلبگی ما در قم میآورد. ابوذر دهه ۶۰ که در قامت یک فرمانده موفق جهاد افغانستان بود و یک سال در غزنی با او محشور بودم.
در پایان این محفل با حضور برخی از شخصیتهای علمی، دانشگاهی و سیاسی افغانستان از آثار شهید ابوذر رونمایی شد و حجت الاسلام و المسلمین حسینعلی حلیمی جاغوری و استاد عرفانی غزنی، به نمایندگی از طرف خانواده شهید ابوذر به تعدادی از یاران و همرزمان شهید ابوذر کتاب و نشریه بیدادگران را اهداء کردند.
لازم به ذکر است که این مراسم از طرف خانواده شهید ابوذر غزنوی و با همراهی پنج نهاد فرهنگی؛ بنیاد اندیشه، بنیاد تاریخ شفاهی افغانستان، بیدارگران، مجمع علما و طلاب جاغوری و موسسه فرهنگی فانوس برگزار شده بود.
........................
پایان پیام/
نظر شما