به گزارش خبرگزاری بینالمللی اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ حجتالاسلام حمید نیکزاد، مشاور وزیرآموزش و پرورش و دبیرستاد همکاری ها در نشستی اظهار کرد: در این دوره(دولت سیزدهم) تمام تلاشمان را به کار بستیم تا امور را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنیم، هرچند که از نواحی مختلف تحت فشارهای متعددی قرار داشتیم و هنوزم وجود دارد اما ما کار خودمان را می کنیم.
کتب تخصصی و آموزشی محتوای سکولار دارد
وی بیان کرد: حقیقت این است که کتابهای تخصصی و سرفصلهای آموزشی آن زمان، تا حد زیادی محتوای سکولار داشتند و برای یافتن منابع بهتر و مناسبتر، به حوزه علمیه مراجعه کردم و از مسولین مربوطه خواستم و گفتند کتاب هایی با این مضامین نداریم. لذا با تعداد زیادی از متخصصین متعهد و برجسته دانشگاهی از جمله با حجت الاسلام رستمی مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها، تماسهایی گرفتم، از وضعیت محتوای کم ارزش کتب دانشگاهی منتقد شدم، چراکه این کتابها و افراد مولف آن نیز محتوای سکولاری داشتند.
نظام آموزشی از عدم وجود معلمان متخصص رنج میبرد
مشاور وزیر و دبیر ستاد و همکاری حوزه و وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: در مورد ساماندهی معلمان نیز نمیتوان گفت وضعیت رضایتبخش است و مسئول مدرسه، وقتی نیاز به انتخاب یک معلم دارم، اولویت را به معلمانی میدهد که در حوزههای تخصصی مثل فیزیک یا ریاضی توانمند باشند، حتی با رعایت این اصل نیز گاهی اوقات نمیتوان ساعات تدریس موردنیاز را برای این معلمان بهطور کامل پر کرد.
کلاس های قرآن و دینی؛ حیاط خلوت معلمان شیمی
حمید نیکزاد تصریح کرد: امروز اوضاع درسهای قرآن و دینی اصلا خوب نیست چرا که طرف شیمی خوانده معلم دینی است ! چرا ؟ چون ساعتش پر نشده گفتند که برو دینی یا قرآن بگو، در صورتی که خودش مشکل عمیق اعتقادی دارد و شاید چهارتا شبهه نیز ایجاد کند، یا همین معاون متوسطه آموزش و پرورش رو گذاشتند که ....، اگر دوتا مشکل خودشو حل کنه خیلی کار کرد است..
وی تاکید کرد: امروز متاسفانه برخی معلمان مدارس و مراکز آموزشی عالی از آموزش مباحث دینی به راحتی میگذرند و اهتمامی به این مقوله بسیار مهم ندارند و گاها نیز در این مدارس دیده میشود که مبانی و دروس مهم و تاثیرگذار بی اهمیت واقع میشوند و بیشتر تمرکز بر دروس ضریب بالا و مهم در کنکور وجود دارد.
اوضاع بد تبلیغ دینی در آموزش و پرورش با وجود ۲۴ هزار مبلغ
او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بیست و چهار هزار طلبه، در آموزش و پرورش داریم، امّا در امر تبلیغ فشلیم و امر تبلیغ، رو زمین مانده است. چقدر توانسته ایم کودک و جوان و نوجوان جذب کنیم؟ اوضاع خوب نیست. چه کار باید انجام دهیم؟، محتوا را باید تغییر بدیم؟ آقا اینقدر محتوا رو تغییر دادیم هیچ اتفاقی نیفتاد!، باید آموزش بذاریم؟ اینقدر آموزش گذاشتیم، هیچ اتفاقی نیفتاد!، چیکار باید بکنیم؟.
نیکزاد افزود: باید شبکههای مردمی را پای کار بیاوریم. شبکههای مردمی چه کسانی هستند؟ یکی همین معلمان قرآن و دینیاند که ما بیش از چهل هزار معلم در کشور داریم.
در مدارس آموزش و پرورش چه خبر است؟
دبیرستاد همکاری آموزش و پرورش حوزه علمیه تصریح کرد: من مدیر مدرسه ام. اول دنبال یک معلم فیزیک خوب یا معلم ریاضی خوب می روم، چرا؟ چون که این درسها در کنکور ضریب دارد، لذا این معلمان را میگیرم! بعد این معلمان باید ۲۴ ساعت موظف خود را پر کنند او اگر پر نشود، آنها را سر کلاس قرآن و دینی برای پرشدن ساعتهایشا می فرستیم، به یک معلم زیست، می گویند که قرآن هم میتوانی تدریس کنی، با تعجب پاسخ می دهد که؛ قرآن؟! تا حالا قرآن نخوندم. می گویند که حالا بیا کاری ندارد، قرآنِ است. یک الف – همزه ای چیزی بگذار و کار را جلو ببر، به بچهها بگو که فلان صفحه از قرآن را باز کنید و بخوانید. همین جور ردیفی هر کسی، یک آیه ای بخواند و در نهایت هم یه نمرهای به آنها بدهید. واقعاٌ همین است. از معلم در خصوص درس دینی سوال می کنی، می گوید که کاری به بچه ها ندارم، به آنها می گویم که فلان صفحه را بخوانید و بعدش توضیح بدهید.
مشاور وزیر آموزش و پروش ادامه داد :من هم اکنون هفت هشت سالی است که در دانشگاه تهران تدریس دارم. یک سوال ساده بحث تاریخی از دانشجویانم پرسیدم، دیدم نمی دانند. گفتم مگر شما تاریخ نخواندید؟ گفتند: نه! گفتم که مگر سال یازدهم، کتاب درسی تاریخ نداشتند؟ پاسخ دادند که نه! ما فلان مدرسه بودیم و اصلا این کتاب ها را به ما آموزش ندادند. ما فقط کتابایی که ضریب کنکور داشت خواندهایم. گفتم خب نمره، چند گرفتید؟ همه یکپارچه گفتند که بیست گرفتیم! گفتم که امتحان هم دادید؟ گفتند که نه! گفتم پس چطور به شما نمره دادند؟ گفتند که به همه ما از دم، بیست دادند. اگر وضعیت دانشجوی دانشگاه تهران این است، ببینید در کف مدارس و دانشگاه های ما، چه خبر است.
..............................
پایان پیام/ ۲۶۸
نظر شما